b6b9aa5a

Když se do něčeho pustí Tom Hanks, stojí to za to

Seznamte se s dívkou, která koupí psací stroj a chce psát z hlouby své duše. S mužem, jenž touží po nové budoucnosti ve světě, kde je možné všechno. S partičkou přátel, co se chystá na Mars a zase zpátky. Podívejte se do současného New Yorku nebo na světovou výstavu v roce 1939. A nezáleží až tak na místě nebo době, protože jde hlavně o volbu slov, jež dopadne na mysl čtenářovu.

Sedmnáct různých příběhů s mnoha postavami z odlišných dob, v jiných životních situacích a s jinou vidinou budoucnosti. Ač jsou jednotlivé povídky celkem krátké, i na pár stránkách se dá pojmout celý svět (a někdy opravdu doslova). Od banalit až k událostem s velkým Ú, od vážnosti až k absurditám. Některé se vrací, některé po poslední tečce zmizí…

Neobvyklý typ je krásnou ukázkou toho, že když někdo něco umí, může umět i víc. Tom Hanks je známý jako skvělý herec, případně režisér a jeho role jsou pro diváky naprosto nezapomenutelné. Jeho charisma a milé vystupování se odrazilo i v jeho literární prvotině, kterou právě ukázal světu. A rozhodně se nemá za co stydět. Na první dobrou by se dalo říct, že jde o sbírkou velmi klidnou a mírnou.

Ať vyjadřuje smutek, radost nebo mírnou melancholii, jako by se slovy snažil své čtenáře konejšit. Jde o samozřejmou pozornost, která se často nevidí, ale tady na těch 416 stránkách ji najdete všude. I když použije sprosté slovo. Nabízí krásně popsané zážitky svých postav, které i na několika málo stranách dokáže popsat tak, že se rovnou stanou i vašimi známými. Jeho styl by se dal popsat jako smířlivý a hravý zároveň. Jako by vznikající oheň hned uhasil laskavostí. Jeho příběhy jsou milé a jako stvořené pro sychravé a studené večery. Přitom se slovy i slovními hříčkami dokonale čaruje.  Občas rýpne a nechá pisatelský osud, aby zasáhl. Vždyť co víc je lidský život než jedna ironie za druhou… Jindy jen na vlnách nekonečna nechává doznít slova napsaná.

Postavy ožívají a po pár slovech promlouvají přímo ke čtenáři. Někdy z první osoby, jindy z třetí. Někdy ze současnosti, jindy z dávné doby. Ale jsou to „obyčejní“ lidé se svými radostmi i strastmi. I díky tomu je kniha jednoduše „lidská“.

Střídmý styl, který se nepodbízí, jen poodhaluje krásu a taje věcí, které mají svou éru už za sebou. Klasicky psané příběhy se střídají s novinovými články a úryvky z dramatu. Za čtení rozhodně stojí i poznámky pod čarou. Tato sbírka je prostě pozoruhodná ze všech stran.

Musím uznat, že když se do něčeho pustí Tom Hanks, jde ve většině o perfektní kousky. A doufám, že jako spisovatel neskončil a jeho prvotina nebude zároveň i labutí píseň. Protože Neobvyklý typ je dokonalou ukázkou toho, že když někdo umí, pak toho určitě umí víc. Milý jako Forest Gump, chytrý jako Robert Langdon a osobitý jako samotný Tom Hanks – to je Neobvyklý typ. A já pevně věřím, že knížku v ruce nemám naposledy a zase se k ní jednou vrátím.