Když se dítě stane rukojmím režimu

Peter Achberger žije s babičkou a dědou ve Staré Vsi, kde shodou okolností bydlí i prarodiče z matčiny strany. Ačkoliv Vídeň, kam uprchli Petrovi rodiče, odsud není ani sto kilometrů daleko, je nedostupnou cizinou s vůní svobody. Na pozadí všednodenního života Pišťanek ukazuje, jak se chlapec vyrovnává s odloučením a jak se jeho vztah k matce a otci během času proměňuje. Zachycuje také vliv tehdejších politických událostí na životy obyčejných lidí, což je pro vývoj jeho příběhu klíčové. Nezaměnitelnou atmosféru poloviny 60. let umocňují dobové detaily od dětských hraček až po černou limonádu jménem Kofola, kterou začal čepovat Petrův dědeček ve své hospodě.

Autor se dokáže skvěle vcítit do svého malého hrdiny. S chlapeckým nadhledem a citem pro barvité charaktery vypráví o jeho dobrodružstvích, snech a přátelích z cihlářské kolonie. Jak Peter roste, zažívá první lásku ke spolužačce, ale i smrt nejlepšího kamaráda. Naivní dětský svět je konfrontován se světem dospělých, v němž je občas cítit napětí mezi různými světonázory. Náhradním tátou i věrným kamarádem je Petrovi dědeček Achberger, který předává vnukovi životní moudrost.

Román Rukojmí vznikal souběžně se scénářem ke stejnojmennému filmu, na němž Pišťanek spolupracoval s Marianem Urbanem. U nás je však snímek režiséra Juraje Nvoty distribuován pod názvem Jak jsme hráli čáru. V hlavní dětské roli se představil Richard Labuda, vnuk známého slovenského herce Mariána Labudy. Od původně zamýšleného názvu knihy Lokomotivy v dešti autor nakonec upustil, aby zůstalo zřejmé spojení s filmem. Jak sám Pišťanek uvádí, nejde o adaptaci ani jedním směrem, jeho kniha je jakýmsi rozšířením filmového příběhu, poskytuje větší prostor rozvíjení postav a vedlejších zápletek.

Pišťankův román je v každém případě ukázkou mistrného vypravěčství, je velice čtivý a přístupný nejrůznějším čtenářům. I přes tíživé téma vyznívá spíše optimisticky a nechybí v něm úsměvné či nostalgicky laděné momenty. Pro ty, kdo popisovaná léta nezažili, je kniha realistickým a poutavým exkurzem do československé minulosti z pera autora, který v této době a oblasti sám vyrůstal.

Autorka: Michaela Doubravová