Když "podivný" není jen obyčejné slovo…

18. 6. 2013 v 16.04

Příběh sirotků slečny Peregrinové je strašidelný už od prvních odstavců. A když se hned v druhé kapitole dozvíte, že hlavního hrdinu pronásledují noční můry, budí se s křikem a musí si nasazovat chránič na ústa, aby ze spaní neskřípal zuby, tak buď knihu odložíte, nebo budete naopak s vykulenýma očima pokračovat ve čtení. Tahle knížka není žádný horor ani thriller, přesto vám bude stránku za stránkou běhat mráz po zádech.

Její hlavní hrdina, Jacob, má podivného dědečka. Přídavné jméno podivný se v této recenzi asi bude objevovat poměrně často, nevím, jak se mu mám vyhnout, a navíc ve spojitosti s knihou nabývá docela jiných rozměrů. Nicméně tenhle podivný dědeček svému vnukovi rád vypráví podivné příběhy. O sirotčinci, kde za války žil. O podivných dětech. A ukazuje mu podivné fotografie. Chlapce, v němž bydlely včely, neuvěřitelně silné sourozence, kluka, co je neviditelný, takže na obrázku uvidíte jen jeho oblečení, nebo třeba tu, kterou najdete na přebalu knihy – je na ní dívka levitující pár centimetrů nad zemí. Všechny fotky, o nichž se v příběhu dočtete, jsou součástí knihy. Údajně jsou autentické, jejich seznam naleznete na konci knížky, která tak získává punc určité relikvie. Dokumentární forma vás přinutí aspoň na chvilku zauvažovat, jestli na tom náhodou není trocha pravdy. Jestli ten sirotčinec na ostrově u břehů Walesu skutečně neexistuje. Jacob se to po sledu nešťastných událostí rozhodne zjistit a vyrazí se svým otcem na pátrání, které mu obrátí život vzhůru nohama. Najde sirotčinec rozbořený a opuštěný. Může tu snad ještě někdo žít? Myslím, že na odpověď přijdete sami…

Knížka je na jednu stranu strhujícím čtením, ale na druhou ani trochu. Zdá se mi, že se autor ponořil do příliš mnoha podivných postav, které ho svou podivností přerostly. Chtěl za každou cenu ukázat celou řádku podivných dětí a do poslední kapičky využít obrazový materiál. To je záslužné, ale příběh je pak trošku rozmělněný a v určité chvíli se z něj stává bláznivá honba za příšerami. Nicméně zaujme svou originalitou a právě netradičním grafickým pojetím. Bavilo mě i to, že „podivný“ je tu skutečně terminus technicus.

Pokud máte rádi mystery příběhy s otevřeným koncem a líbí se vám vintage fotky, budete tuhle knížku milovat. Spoustu čtenářů pak nejspíš potěší fakt, že se chystá pokračování. Mělo by se jmenovat Hollow City, v originále má vyjít začátkem příštího roku a už teď si můžete přečíst ukázku! Ve fázích příprav je i film, jehož režie se má údajně ujmout Tim Burton.

Hodnocení: 69 %

Autorka: Tereza Pecková

Zdroj obrázku: Eurostructurworks.com