a02d78ac

Kdyby žánry sci-fi a fantasy měly dítě

Začínám mít pocit, že dobrá, fakt dobrá kniha se pozná podle toho, že se nedá zaškatulkovat. A Všichni ptáci na nebi jsou přesně ten případ. Jako kdyby spolu žánry fantasy a sci-fi měly dítě – vzniklo by nejspíš něco jako tahle kniha. Ale nečekejte dobrodružně akční příběh ve stylu Čar života, u kterých jsem použila stejnou charakteristiku. Všichni ptáci na nebi jsou zkrátka něco nového a jiného. Něco, co jste ještě nečetli.

Patricie a Lawrence spolu na začátku vyprávění chodí do školy a oba jsou divní. Oba se s nikým nebaví, spolužáci je šikanují, rodiče nechápou a jejich život zkrátka není peříčko. Jinak by ale nemohli být odlišnější – Patricie miluje přírodu a na ptačím sněmu se od starého stromu dozvěděla, že je čarodějka. Lawrence na druhou stranu neustále pátrá na internetu po nových nápadech a technologiích, sestrojil dvouvteřinový stroj času a pracuje na počítači s vlastní osobností. Jejich cesty se nečekaně protnou, jak už to tak u outsiderů bývá – ale pak je osud zase rozdělí.

S hlavními hrdiny se setkáváme až po letech, kdy už – oba dospělí a jedničky ve svém „oboru“ – žijí v San Franciscu a tím či oním způsobem se snaží pomáhat lidstvu a odvrátit blížící se ekologickou katastrofu. Je ale dost možné, že nakonec právě oni dva onu apokalypsu způsobí. Nebo ne?

Lawrence a Patricie jsou naprosto lidští hrdinové, ačkoli jako postavy mají i svou symbolickou rovinu. Jsou to takoví hrdinové, nad kterými občas pohoršeně zvedáte obočí a kroutíte hlavou, než si vzpomenete, kdy jste podobný podraz nebo úskok udělali vy sami. Bojí se, nejsou svatí, dost často jednají sobecky či egoisticky, nebo prostě chtějí ukázat světu, že jsou lepší, než si myslí. V jejich slabosti tak ale mnohem zřetelněji vyniká jejich síla.

Všichni ptáci na nebi je poctou magii i vědě. Symbolicky zosobňuje oba principy v postavách hlavních hrdinů, a ačkoli je na začátku každého vykresluje v naprosto odlišných barvách, postupem času čtenář zjišťuje, že jsou si tyto dvě entity mnohem podobnější, než by člověk čekal. Nejde tedy mluvit o nějakém kontrastování přírody a lidské technologie, spíš naopak. Autorka se snaží ukázat, že společným cílem obojího je hlavně záchrana naší planety.

Charlie Jane Andersová je nejen spisovatelka, ale také šéfredaktorka blogu i09, který se věnuje diskuzi o současné podobě žánrů sci-fi a fantasy. A z jejího románu je to cítit na sto honů. Na poměrně malém prostoru – nejde o žádnou bibli, Všichni ptáci na nebi mají něco přes 400 stran – otevírá tolik zajímavých témat a pokládá tolik podnětných otázek, že vám čtení knihy bude nějakou dobu trvat. Nenásilným způsobem vás totiž autorka přiměje k zamyšlení nad vším, nad čím přemýšlí ona sama.

Všichni ptáci na nebi jsou podivným vyprávěním o dvou životech, o lidech a jejich chybách – protože pokud něco dělají postavy tohoto románu pravidelně, jsou to chyby, které zkrátka k životu patří a díky kterým je pro čtenáře extrémně jednoduché najít si k Patricii i Lawrencovi cestu – a o našem světě. Dá se číst jako magický realismus, i jako symbolistická analogie na dnešní dobu. Tak jako tak se od něj nebudete moci odtrhnout a strávíte s ním několik příjemných večerů. Autorka totiž přinesla po všech stránkách – jazykové, příběhové i myšlenkové – stránce neobvyklé a perfektně dotažené dílo. A i když se v něm třeba budete chvílemi ztrácet, počkejte. Vše má svůj důvod, vše má své místo a každý dílek téhle podivné bizarní skládačky zapadne nakonec tam, kam patří. Vychutnejte si ji do posledního kousku, protože se vám po dočtení bude stýskat.

Autorka: Katka Stupková