Kdo tam jednou vkročí, už nikdy neodejde

Většina středoškoláků tráví prázdniny na dovolených nebo poflakováním se po obchodech s přáteli. Dan Crawford, hlavní hrdina knihy Asylum, je tráví v přípravném programu pro nadané studenty, který probíhá v prostorách školy New Hampshire College, jejíž koleje jsou v nejstarší budově celého komplexu – Brooklinu, bývalém Asylu.

V den příjezdu se Dan seznámí se svým spolubydlícím Felixem, který je tak trochu divný, a naštěstí i s Abby a Jordanem, kteří se stanou jeho nejlepšími přáteli. Budova, ve které bydlí, na Dana působí zvláštně. Když navíc objeví ve svém pokoji znetvořenou fotografii a Felix mu prozradí, že je stará část domu stále zachovaná tak, jak ji kdysi opustili a je v ní spousta dalších, podobných obrázků, rozhodne se, že ji blíže prozkoumá. Chce zjistit, co se s ním i s tímhle místem děje. Aby zapůsobil na nové přátele, podělí se s nimi o svůj plán a společně se pustí do prozkoumávání uzavřeného křídla.

Už první výprava do staré části domu naznačí, že Dan, Abby a Jordan nejsou v programu náhodou. Čím blíž je Dan starým předmětům, tím silnější má pocit, že už je někdy viděl, že už to všechno zná. Abby zase z nevysvětlitelných důvodů přitahuje fotografie holčičky, která je očividně po lobotomii a Jordan… Jordan ten se hlavně bojí. Když ale společně objeví skrytý vchod, který vede hlouběji do budovy, hodlají ho prozkoumat. Neví, že čím dál půjdou, tím víc se budou propadat do hrůzné historie, kterou tohle místo skrývá. Do tajemství, která měla zůstat ukryta. A když se najednou ve škole objeví mrtvola, má Dan pocit, že to nebude jen náhoda.

Skvělý fan trailer:

Nakladatelství Jota si pro nás připravilo další příjemně mrazivou knihu. Pokud jste četli Ve stínu černých ptáků, víte, co tím myslím. Kniha je opět doplněna fotografiemi, které skvěle navodí atmosféru. Tentokrát jde o autentické fotografie z ústavů pro duševně choré – prázdné místnosti, pacienti i personál… Díky nim hned od první stránky víte, že se budete bát.

Asylum ale není jen hororový příběh. Jde hlavně o psychologický nářez, který prožíváte spolu s hlavními hrdiny. Krátké a živé kapitoly vám přiblíží jak Danův příběh, tak i historii ústavu. Čtivost a naléhavost knihy se stupňuje s každou stránkou a ke konci už nebudete ani dýchat. Madeleine Rouxová skvěle popsala dějiny blázince a zasadila do nich moderní příběh. Hrdinové jsou reální, sympatičtí a rychle si je oblíbíte. A dokonce tady nechybí ani trocha té romantiky.

Asylum dokázalo, že neobvyklé, strašidelné young adult příběhy s autentickými fotografiemi ovládají trh. Bohužel však kniha skončila dost otevřeně. Vyřešila se část zápletky, ale ta hlavní otázka zůstala nezodpovězena. Pravděpodobně až druhý díl prozradí, co se skutečně stalo. Nenechte se tím však odradit. Knížku přečtete opravdu rychle, je tak napínavá, že vás bude držet do poslední stránky a na pokračování se budete o to víc těšit.

Pozn.: Obálka knihy ve tmě svítí!

Autorka: Dita Murinová