Kdo je tu vlastně netvor?

27. 3. 2017 v 11.07

Na první pohled je Conor obyčejný kluk, stejný jako stovky dalších. Ve skutečnosti ale bojuje s nočními můrami, netvorem a ještě něčím daleko horším. Co znamenají příběhy, které mu vypráví stromová příšera? A kdo je v tomhle příběhu vlastně netvorem?

Život hlavního hrdiny Conora rozhodně není peříčko – tátu vídá jen zřídka, maminka umírá na rakovinu, trápí ho noční můry a ještě k tomu k němu začal promlouvat tis, který roste za domem. A chce si s ním vyprávět příběhy. Není se co divit, že mu tenhle výbušný koktejl začne brzy přerůstat přes hlavu a problémy se vrší jeden na druhý.

Conor je problematický hlavní hrdina, dělá chyby, často se na něj budete zlobit a jeho rozhodnutí vám budou připadat nepochopitelná – ale tím větší dopad celé vyprávění má. Conor je totiž hrdina zcela realistický a nedokonalý, se kterým je snadné se identifikovat. A brzy mu tak budete fandit mnohem víc než perfektnímu rytíři na bílém koni.

Ačkoli se Volání netvora zdá na první pohled jako pohádka pro děti, nenechte se zmást – tohle opravdu není pohádkový příběh a svou hloubkou promluví i k nejednomu dospělému. Do půvabného kabátku mystiky a fantasy motivů je tu totiž zabaleno mnohem temnější vyprávění o skutečných problémech, strachu a bolestech, které jsou daleko nebezpečnější než všechny tisové příšery. Setkání s tisovým monstrem je totiž jen prostředkem k něčemu mnohem děsivějšímu, co zkrátka Conorova mysl není schopná plně uchopit.

Příběh, pod kterým je podepsán Patrick Ness, není úplně z jeho hlavy – za původním námětem stojí spisovatelka Siobhan Dowdová, která bohužel předčasně zemřela a nestihla příběh dokončit. Ness vzal její postavy, dějovou linii i sepsaný začátek a svým vybroušeným autorským stylem z nich vytvořil dojemné vyprávění, které zůstane čtenáři dlouho ležet v hlavě. A rozhodně tomu napomáhají i silné atmosférické ilustrace Jima Kaye (ano, toho Jima Kaye, jenž ilustruje nová vydání Harryho Pottera), které prostupují celou poměrně útlou knížečkou a dodávají jí nový rozměr.

Jakkoli tenká tahle knížka je, jakkoli zabalená do pohádkového závoje, rozhodně to není čtení jednoduché ani odpočinkové. I dlouho po dočtení vás budou pronásledovat nejen útržky příběhu, ale také otázky, které klade tisové monstrum a na které se obecně těžko odpovídá. Nelehké téma je umně propojeno s atraktivní fantazijní formou, díky které je kniha otevřená i mladším čtenářům. Nejsilnější zážitek z ní ale stejně bude mít čtenář dospělý.

Volání netvora je kniha, která rozhodně vyvolá emoce. A co víc si od kvalitního čtiva přát?!

Autorka: Katka Stupková