Kde končí člověk?

8. 1. 2017 v 11.50

Tam, kde končí, začíná android, ale rozdíly mezi nimi se tenčí s každým dalším modelem. Kdy tedy nastane ten zlomový okamžik a zabít androida už bude stejným hříchem jako zabít člověka?

Jediné, co ve světě knihy Blade Runner: Sní androidi o elektrických ovečkách odlišuje člověka od posledního modelu androidů Nexus-6, je právě schopnost snění a empatie. To jediné zatím androidi postrádají. Zůstává však jen otázkou času, kdy jim bude implantována i tato poslední chybějící část. I tak se ale někteří androidi vzpírají svým úkolům a prchají na Zemi, která je zpustošena nukleární válkou a kterou obývá už jen malá část obyvatel. A proto existuje Rick Deckard, lovec a zabiják androidů, který má za jediný den najít a zabít šest z nich. Tito noví androidi, jsou však jen těžko k rozeznání od lidí, a tak se Rick v průběhu dne čím dál častěji ptá sám sebe, kam až je ochoten zajít. Dříve morálně jednoznačná práce se začíná komplikovat. Ale odměna je lákavá a to, co si za ni může pořídit, ještě víc.

Osobně se stydím, že jsem se k tomuto slavnému dílu dostala až teď a film na mě stále ještě čeká doma v zásuvce. Ale po poslechnutí audioknihy jsem ráda, že jsem si film schovala na lepší časy a nejdříve se seznámila s předlohou, i když v její načtené podobě. Občas si říkám, že poslouchání audioknih není plnohodnotné seznámení se s příběhem, knihu za vás vlastně přečte někdo jiný a vy si ho jen poslechnete, ale tady šlo o skvělý zážitek, u kterého jsem byla napnutá jako kšandy. A stejně si ještě půjdu sehnat knihu.

Vlastně mě docela překvapilo, že celé čtení trvá jen sedm hodin. Ale on i děj je ve své podstatě rychlý, rázný a nikde se zbytečně nezdržuje. Autor jde rychle k věci a každá postava rozvíjí příběh o další část. Každá informace je pečlivě nadávkovaná a pomáhá budovat celkovou atmosféru a příběh. U poslouchání jsem seděla jako zařezaná a úplně se nechala strhnout do temného světa budoucnosti. Martin Myšička je výborný vypravěč a jeho podání se mi velmi líbilo. Doprovodná hudba k dílu pasuje skvěle a často mi z ní naskakovala husí kůže, když se zrovna blížil nějaký dějový zvrat. S hudbou mám u audioknih často problém, protože mi přijde, že je vybírána stylem „tak tam něco dáme, aby nám to oddělilo kapitoly“, ale tady je hudba stejně jako ve filmu výborným podkresem vyprávění a umocňuje zážitek z příběhu.

Blade Runner je určitě správná volba pro každého fanouška sci-fi, ale i pro mnohé další, kteří si libují v dystopických světech. Místo a čas poslouchání bych však volila obezřetně, protože se může lehce stát, že se tak ponoříte do děje, až přestanete vnímat okolí. V autě bych si dávala pozor.

Autorka: Markéta Frydecká