Každý může zradit

Mare je Rudá. Životem se většinou protlouká, do školy chodí jen sporadicky a aby aspoň něčím přispěla své rodině, krade. Ulice a nemilosrdný způsob života ji naučil hodně. Její tři bratři jsou ve válce a ji samotnou čeká za necelý rok odchod na bojiště. Matka je zoufalá a otec se vrátil jako veterán bez nohy a jedné plíce. Mare je se svým osudem smířená, když ale musí odejít do války její blízký kamarád, rozhodne se jednat. Shoda náhod ji zavede až do královského paláce, kdy během výběru nové královny vyjde najevo, že Mare v sobě ukrývá jednu velmi neobvyklou schopnost. Schopnost, kterou by Rudí mít neměli.

Tohle je svět, který chci zničit, svět, který se snaží zničit mě i všechno, na čem mi záleží. Teď jsem teprve doopravdy viděla, proti čemu stojím a jak obtížné, jak nemožné bude zvítězit. Ještě nikdy jsem se necítila tak maličká jako teď, s tím ohromným mostem klenoucím se nade mnou. Vypadal, jako by mě chtěl celou spolknout.

O Rudé královně se už v době vydání mluvilo ve spojitosti s Hunger Games a Selekcí. Selekci ale připomíná jen okrajově. Celkový koncept je bližší právě k první zmíněné sérii. A i když se jedná o dystopii, svým pojetím a prostředím připomíná spíše Skleněný trůn. Celkově by se v každé takové knize daly najít odkazy na mnohé jiné a záleží jen na tom, co originálního přinese autor do svého příběhu. Victorie Aveyard se tohoto úkolu zhostila opravdu dobře.

Každý může zradit.

Rudá královna se tváří jako tuctová a předvídatelná dystopie. Není ale dobré dát hned na první dojem, najdete tu totiž stopy po zajímavém příběhu s velkým potenciálem. Už od prvních stran se autorka snažila vymanit ze škatulky. Její svět, kde jsou lidé rozděleni barvou krve, je místo plné boje, krveprolití, zrady a intrik. Je to svět, kde vládnou králové a královny. Historické prostředí v sobě ale nese i prvky naší doby. Auta, elektřina, videokamery. A pak jsou tu výjimečné schopnosti Stříbrných. Dokážou ovládat vodu, oheň, kov, prostě cokoliv. Jsou jako superhrdinové z komiksů, někteří však stojí na špatné straně.

Kromě samotného příběhu a prostředí se autorce povedly i hlavní postavy. Mare je holka od rány, s ničím se nikdy dlouho nepárala a život zlodějky ji naučil, jak se bránit – jak fyzicky, tak i slovně. Rozhodně není čistě kladnou hrdinkou, umí pořádně intrikovat. Občas se jí sice v hlavě ozve svědomí, ale do popředí se dostává touha všechno změnit. A není v tom sama. Autorka své postavy vykreslila tak dokonale, že nevíte, komu věřit. Zradit totiž může každý.

Rudá královna je debutovým románem a jedná se o opravdu čtivou knihu. Není dokonalá, ale své fanoušky si najde. Příběh začíná pozvolna, trochu zvláštně, ale postupem času je lepší a lepší. Strhující, plný akce a originálních kulis. V knize najdete i zajímavá zamyšlení o lidském jednání i samotném člověku. Jak se dokáže změnit vlivem svého prostředí a že nikdo není čistě dobrý nebo zlý. Rudá královna je bezesporu jedním z těch lepších objevů letošního roku a pro fanoušky fantasy a dystopie je nutností.

Autorka: Tereza Vršková