d7369e53

Kalba ve spoďárech, finský relaxační zázrak

Prožili jste složitý den, hodně práce, hlava plná úkolů, které ale stejně už dneska nevyřešíte? K tomu na vás útočí zpravodajství z celého světa, změny klimatu, mezinárodní terorismus, místní politické boje, co zas který politik kde řekl, a jak se k tomu staví, dejme tomu, Emma Smetana? Pak právě pro vás existuje dokonalý lék.

Zapomeňte na vysedávání u krbu s heboučkou dekou a kakaem ve stylu hygge, odvrhněte norskou střídmost zvanou lagom. Staňte se raději mistry finského umění – podmaňte si kalbu ve spoďárech.

Tato finská odpočinková disciplína rozhodně neznamená vylít si hlavu do němoty. Spíše vás chce naučit oprostit se od starostí, pohodlně se usadit, koukat do zdi či přemýšlet, anebo strávit příjemný večer s přáteli bez toho, abyste se zbytečně otravovali konverzací a škrtili se ve společenském oděvu. Takže, nahoďte spodky, trenky, pyžamo, otevřete si pivo a pytlík brambůrků a ponořte se do kalby ve spoďárech.

Autor knihy Kalba ve spoďárech, novinář Miska Rantanen, shromáždil ve svém ryze finském návodu na spokojený život všechny možné argumenty, aby čtenáře jednoznačně přesvědčil. Nač mít doma falešný krb, vlnu na norský svetr, zenové misky či další zbytečnosti, když stačí pohodlně se propadnout do gauče, otevřít pivo a popotáhnout postarší podvlékačky, aby netlačily?

Kniha Kalsarikänni: Kalba ve spoďárech je vtipnou a zábavnou odpovědí na všechny vážné severské rádce, co je třeba udělat ke spokojenému životu. Stejně jako autor zastávám názor, že jeden člověk nezachrání svět, a i když celé dny sveřepě a účinně bojujeme, jednou za čas je třeba vypnout, zhlédnout několik desítek videí s koťátky, pozorovat, jak perlí pivo v láhvi, nebo jen svorně mlčet s partnerem, každý na své straně gauče.

Kalba ve spoďárech, vydaná nakladatelstvím Paseka, sofistikovaně a humorně provede čtenáře tímto vzácným finským uměním. Dáte-li na autorovy rady, můžete se jistě stát pravým mistrem kalsarikänni.

Kalba znamená strávit večer doma, programově bez stresu a v pohodě. Můžete si ji užít úplně sami, ale autorka recenze doporučuje přizvat partnera a asi tak dva-tři kamarády. Poklidný večer bude pak doplněn o zábavné historky, anebo naopak o více mlčení – jak má kdo rád. Ale věřte mi, že po takto stráveném večeru se probudíte svěží a připraveni vrhnout se zas do boje.

Takže si kupte pivo či víno, brambůrky, objednejte pizzu a zamkněte dveře. Naučte se pít a žít jako Finové, nejšťastnější národ světa.

Helena Herynková