Jussi Adler-Olsen: Zabijáci

Úkolem autora detektivky, případně autora thrillerové literatury, je v první řadě čtenáře bavit. Je to literatura, která většinou nemá žádné společenské ambice, nemá za úkol přinášet zprávu o stavu světa. V tom bývá její krása. Poslední roky si ale zvykáme, že tomu může být i jinak. Že thriller může upozornit na nešvary naší doby.

Dánský spisovatel (a muž mnoha jiných profesí) Jussi Adler-Olsen u nás zazářil teprve vloni. Jeho první česky vydaná kniha “Žena v kleci” se dočkala vlídného přijetí a stala se jedním z letních hitů roku 2011. Představil v ní inspektora Carla Mørcka, který se ocitl v nelehkém období. Při jedné policejní akci zemřel jeho parťák a druhý byl těžce zraněn. Je přesunut do nově vzniklého Oddělení Q, které má být spíše takovou trafikou, aby Mørck měl co dělat, ale byl stranou od práce, která ho dovedla do této těžké situace.

Oddělení Q má za úkol probírat se dávnými, nevyřešenými případy a nikoho nenapadne, že ze své trafiky Mørck vykřeše obrovský úspěch, když vyřeší pradávný případ zmizelé političky. Oddělení Q je najednou bráno vážně a Carl Mørck se stane hrdinou dánské policie. V Zabijácích ho nacházíme ve chvíli, kdy mu za záhadných okolností přistane na stůl případ, se kterým nikdo nechce mít nic společného.

Vražda dvou sourozenců před dvaceti lety. Vyšetřována, viník odhalen a odsouzen. Pachatelem je jeden ze studentů elitní školy. Jeden z party elitních osobností, které jsou v Dánsku častými hosty titulních stran společenských magazínů a mají postavení, o kterém se ostatním ani nesnilo. Carl Mørck cítí, že tu něco nesedí. Navzdory všem se v případu začne vrtat a postupně nachází indicie, které jeho tušení znásobí. Brzy je jasné, že ve vězení sedí člověk, který vraždy nespáchal.

Postavou, která nás svým příběhem pronásleduje je bezdomovkyně Kimmie. Postava od začátku odpudivá a zajímavá současně. Z vedlejší postavy se postupem času stane postava téměř hlavní. Je to ona, kdo přináší obžalobu společnosti, ve které žije a která ji dostala tam, kde je. Bývalí spolužáci, které stvořili jakési bratrstvo, vraždí, kudy chodí a ona je jejich loutka a nástroj nejhrůznějších tužeb. Když se snaží z jejich vlivu dostat, spadne na společenské dno – jejich přičiněním. Ví, že jejich síla je obrovská. Stejně jako moc a vliv. Nemá už co ztratit a tak se pouští do boje.

Zabijáci jsou stejně dobrá kniha, jako Žena v kleci z minulého roku. Postavy budete milovat a budete jejich příběh prožívat spolu s nimi. Bude vás zajímat, jestli se Carl Mørck dostane ze své nelehké situace, bude vás zajímat, co za tajemství skrývá jeho “věrný Pátek” Asad nebo jaká je role nové posily oddělení Q – ironické Rose. Zamilujete si Kimmie a budete si přát, aby její pomsta vyšla.

U čtení této knihy zažijete jen jednu nepříjemnou chvíli. Čím méně stránek bude zbývat do konce, tím pomaleji budete chtít číst. Zabijáci jsou droga, které se nebudete chtít zbavit. Dobrou zprávou ale je, že další případ z Oddělení Q Jussiho Adler-Olsena má vyjít ještě letos.