Jussi Adler Olsen – Vzkaz v láhvi

Na stůl oddělení Q doputuje vzkaz z láhve, která byla před lety vylovena skotskými rybáři. Na první pohled nerozluštitelný vzkaz pomalu dostává jasnější podobu. Za pomoci odborníka na rozpoznání textu a selského rozumu se z fragmentů textu stává ucelená, hrůzná zpráva: „Dne 16 ůnora 1996 jsme byly unaseni sebral nás na zastávce autobbusu v Lautropvang v Ballerupu…“ A vrah, který si své oběti vybírá mezi členy různých náboženských spolků a sekt, své řádění nejspíš ještě neskončil.

Vzkaz v láhvi je skvěle napsaná detektivka. V rámci žánru o nadprůměrnou knihu, která se dočkala velké obliby u čtenářů i kritiky. V roce 2010 za ni získal Jussi Adler-Olsen významné ocenění Skleněný klíč za nejlepší severský detektivní román. Zařadil se tak mezi velké hvězdy severské literatury, jako jsou Stieg Larsson, Jo Nesbø nebo Henning Mankell.

Jussi Adler-Olsen, na rozdíl od současného krále severských detektivek Joa Nesbøho, šetří s násilím. Jeho cesta je jiná: stupňující se atmosféra a pomalu se odhalující detaily děsivého činu. Druhou ingrediencí jeho knih je příběh oddělení Q, které bylo založeno pro staré nevyřešené případy. V minulých knihách – Žena v kleci a Zabijáci – jsme viděli, jak oddělení vzniká a jak se v něm pomalu zabydlují jeho obyvatelé. Nejen Carl Mørck, který sem byl původně „uklizen“ po traumatické události utrpěné během služby, ale také Asad – jeho pomocník a Rosa, kterou jsme poznali v předchozí části. Ta do poklidných vod oddělení Q vnesla rozruch a osvěžení. Humor, který vzniká z nejrůznějších situací v tomto zastrčeném oddělení, je sympatické zpestření kriminálního příběhu.

Hodnocení: 80%

Fanoušci žánru budou rozhodně spokojeni, Jussi Adler-Olsen opět nezklamal.  Slabším místem knihy je, že vedlejší příběh negraduje tolik, jako třeba u série knih s Harry Holem norského „kolegy“ Joa Nesbøho.

Ukázka z knihy

Open publication – Free publishingMore adler-olsen

O autorovi:

Jussi Adler-Olsen je jeden z nejúspěšnějších současných autorů z Dánska. Vystudoval politologii a pracoval jako redaktor a nakladatel. V současné době se věnuje problémům, které rezonují v dánské společnosti. Za svůj literární vzor považuje Dicka Francise. Je autorem série knih s komisařem Carlem Mørckem. Poslední, čtvrtá v pořadí, vyjde v českém překladu v roce 2013 pod názvem Složka č. 64. Ve svých thrillerech popisuje společenské problémy dnešního Dánska.