Jste připraveni na tuhle cestu taxíkem?

Existují dva druhy taxikářů – pavouci, kteří se snaží do svých sítí polapit co nejvíce zákazníků, a mouchy, které projíždí městem a nabírají náhodné kolemjdoucí. Právě takový je i vypravěč, který si ne náhodou říká právě Moucha. Po nocích jezdí po městě a poslouchá příběhy svých pasažérů. A jelikož je vášnivý čtenář, najde se v jeho vyprávění i místo pro knihy.

Na první pohled zvláštní styl vyprávění, kdy není přímá řeč uvozena, je lehce stravitelný a čtenář si na něj rychle zvykne. Celé vyprávění je poskládáno z jednotlivých epizod, které jsou ale provázány souvislejší dějovou kostrou o Mouchových známých. Někteří náhodní pasažéři taxíku se ale zároveň sem tam vrátí a rozehrají delší představení. Vesměs jde o postavy zajímavé a trochu divné, což přidává na atraktivitě vyprávění. A samotný Moucha je báječný chlapík.

Zajímavá je také celková kompozice knihy – 5 jednání postupně graduje v tragédii takřka shakespearovského rázu. V kombinaci s tajemnou atmosférou je to každopádně chytrý tah. Občas se sice najdou i hluchá místa a ne tolik zajímavé pasáže, ale s tím se lze snadno vyrovnat, těch jednotlivých příběhů je tam tolik, že si každý najde to své. Někoho zaujme spíše hlavní dějová linka, jiný si zase užije epizodní role.

Karneval je na první pohled trochu obyčejná kniha s banálním námětem – vždyť také co čekat od taxikáře a jeho zákazníků? Po dočtení se vám ale zaryje pod kůži, ať už atmosférou, jednotlivými příběhy a nebo si třeba (tak jako já) zamilujete Mouchu. V každém případě je to ale kus, který mohu s klidným svědomím doporučit všem milovníkům (ne)obyčejných příběhů, krásné atmosféry, knih a zajímavých postav.

Autorka: Alžběta Široká