Jsem Stalinova dcera

18. 11. 2015 v 10.58

Světlana Allilujevová byla nejmladším dítětem a jedinou dcerou Josefa Stalina. Dalo by se říci, že tak byl její život předurčen dopředu, aniž by si mohla jakkoliv svobodně vybírat. Přesto, jak dokládá kniha Růže od Stalina, dělala Světlana maximum, aby se svého cejchu zbavila.

V rámci edice nakladatelství Odeon, která se zaměřuje na tuzemské autory, se díla Moniky Zgustové objevují pravidelně. A ty, kteří její knihy znají, nepřekvapí, že i tentokrát, při své nejnovější práci, vytvořila román výsostně postavený na biografii hrdinky, která se o svůj prostor na světě musela prát. Zgustová má bezpochyby dar vyhledávat a vybírat si osobnosti, které tu více, tu méně známe, které však ve všech případech nabízejí hned několik dějových úrovní. Ani zde, v Růži od Stalina, nemusíme nahlížet na text „pouze“ jako na odraz soupeření s totalitním režimem, nýbrž také jako na reflexi začleňování emigrantů do nové společnosti, přetrhaných vazeb, v neposlední řadě lze vnímat knihu i jako melodramatickou výpověď o jedné krátké lásce.

Zdá se tedy, že román toho nabízí více než dost, současně jedním dechem dodávám, že Zgustová bohužel v ničem nejde příliš do hloubky. Jako by se obávala zesílit dílčí motivy odcizení či mlčení, které se rozprostírá mezi jí a její rodinou.

První třetina knihy, vykreslující rozhovory a přátelství mezi Světlanou a indickým návštěvníkem lázní Braješem Singhem křehce a čtivě spojuje milostnou linii s napětím, které se na jejím pozadí odehrává. Následně však má kniha místa, která více a více připomínají sesbírané vzpomínky, kde zeje řada „děr“, podstatné informace scházejí, naopak dostávají prostor pro děj banálnější události, činy či myšlenky. Samo o sobě to nemusí být překážkou, přistoupíme-li však k dílu přednostně jako k biografii reálné osoby, nikoliv jako k románu. Tomu totiž schází promyšlenější nakládání s rytmem a gradací a jen velmi omezeně charakterizuje okolí Světlany.

Hodnocení: 65 %