Johan Theorin: Smršť

18. 6. 2012 v 12.00

Zapomeňte na to, že se blíží léto. Otevřete román Johana Theorina Smršť a rázem se ocitnete na chladném severu. Na Ölandu, druhém největším švédském ostrově. Mrazit vás ale bude z něčeho jiného než ze švédského podnebí.

Vše má svou minulost. Místa, lidé – a také budovy. Do jedné takové se nastěhuje mladá rodina, která zde plánuje prožít romantický život. Joakim, Katrine a dvě jejich malé děti. Zde, na ostrově Öland, kde jim společnost dělá jen mořský příboj, rackové a majáky, strážci klidu. Stará usedlost, do které se nastěhují, má za sebou pohnutou minulost. Byla postavena z vraku lodi, ve které mnoho lidí našlo svoji smrt. Jejich duše to místo nenechají v klidu, stejně jako jejich obyvatele.

Pověst? Babské říkačky? Možná. Jednoho dne ale Joakimova žena Katrine zemře. Za podivných okolností se utopí a Joakim zůstává s dětmi sám. Navíc se zdá, že Katrine měla nějaké tajemství, které Joakimovi nestačila říct.

Johan Theorin patří k nejlepším současným švédským autorům. Stejně jako mnoho dalších seveřanů, i on je srovnáván se Stiegem Larssonem. Jestliže se ale Larsson rozhodl pro angažovanou literaturu, Theorin šel bezpečnější cestou. V jeho příbězích nacházíme klasické prvky detektivních thrillerů, bez přesahů do dalších žánrů. Theorin nekritizuje a nepoukazuje na společenské nešvary. Vypráví příběh a umí to opravdu dobře.

Ulehčuje mu to prostředí Ölandu, který Theorin dobře zná. V dětství zde trávil prázdniny a atmosféra ostrova výrazně ovlivnila jeho budoucí spisovatelské směřování. Inspiroval se tu k řadě příběhů, které nyní vypráví ve svých knihách. Smršť druhá část plánované pětidílné série (možná už jste četli Mlhy Ölandu).

Ovšem, jen s atmosférou si autor nevystačí. Johan Theorin si to dobře uvědomuje a ve Smršti vytvořil hned tři dějové linky. Záhadná vražda, zloději, kteří loupí v chatách, a lehce duchařský příběh zemřelých z lodi. Johan Theorin ví, co chtějí jeho čtenáři a dává jim to. Nebojí se přijít s překvapením – těch je ostatně v knize celá hromada.

Po druhé Theorinově knize v českém překladu se nemusíme bát říct, že jeho knihy patří k tomu lepšímu, co ze “severu” přichází. Postavy se chovají tak, jak by se chovat měly, dialogy nešustí papírem a tempo vyprávění je přesně takové, aby napínalo čtenářovy nervy pomalu, ale zároveň neunudilo k smrti. Pro fanoušky napětí a záhadných příběhů je Smršť knihou, která uspokojí literární apetit.