Jmenuji se Parker a jdu si pro pomstu

21. 7. 2016 v 10.22

Legendární hrdina Parker je tu s námi už půl století. Donald Westlake (pod pseudonymem Richard Stark) mu dodal krutopřísné charisma a nabušené zápletky, v roce 2009 Darwyn Cooke zase komiksový kabátek. A ten mu sluší sakradobře.

Parker se nezrodil jen tak zničehonic. Stačí si vzpomenout na tzv. Chandlerovky, na éru tvrďáckých detektivů, na chlapíky, kteří se postupem času otírali víc a víc o hranu dělící bílou a černou zónu. Policajti, soukromí detektivové, gangsteři, kteří si vyřizovali mezi sebou účty… ať už si do saka vsunuli jakoukoliv z těchto (a jiných) vizitek, nescházela jim touha dotahovat své záležitosti do finále – i za cenu ran pěstí, nebo dokonce ran z revolveru. Ačkoliv by se s velkou pravděpodobností pod nimi zpovědnice propadla, neměli jsme důvod jim nefandit. Plnili naše chlapské sny po dobrodružstvích a činech, nebo ženské sny po skutečných chlapech. Co na tom, že ani Parker není zrovna partner do nepohody, vždyť on sám ji vytváří…

Starkův Parker zkrátka má své literární i filmové kořeny, umně je spojuje a nabízí další a další události, které nás napínají a baví. Bez ohledu na množství zraněných či poněkud mrtvých postav. Darwyn Cooke si jednoho dne řekl, že Parker by se měl dočkat i komiksového ztvárnění, takového, které by s úctou v obraze odkázalo na kouzlo amerických tvrdých „hochů“. A stvořil Lovce. A my jej máme konečně nyní možnost držet v rukou i s českým překladem.

A o co v Lovci jde? Parker se dočká zrady milované ženy i svého parťáka, který jej mimochodem i okradl, a tak se rozhodne pomstít. A svou původní odměnu z jedné akce vzít zpět – ať už by musel vystopovat bosse, který za celým gangem stojí, a vytlouct prachy z něj. Vidíte, jak prosté to je.

Cooke se vyprávěním drží literární předlohy, povětšinou si vystačí pouze s dialogy, ale funkčně místy zapojí i delší popisy, odstavce, které vizuálně vkusně vsune mezi komiksová okna nebo přímo do nich. Promluvy, zvláště ty od Parkera, se nerochní v literární květnatosti, jsou ostré jako cirkulárka – a vlastně i stejně rychle jako ona vedou ke konkrétnímu výsledku: zranění.

Hrdinu sledujeme od nápadu se pomstít až po vygradované finále, prakticky nám nesejde z očí. Napětí se stupňuje, protože cestu komplikují další (a větší) překážky. Parkerovi ale jako by scházel pud sebezáchovy.

Jenže síla Lovce vlastně ani tak nespočívá v jeho obsahu, jako v jeho vizuální stránce. Takřka monochromatická barevnost, skvěle vystupňovaná síla obrysové linky, tahy, které mají pevnost, ani v nejmenším jim však neschází pocit rychlosti a dynamiky – pro takový žánr zcela zásadní. Obrazově Cooke odkazuje na jiné, už opravdu klasické, autory, vlastně nejen ty komiksové, i z oblasti animovaného filmu (stačí si vzpomenout na společnost UPA). Vkusně zapojuje geometrické tvary a barevné plochy, stylizuje obraz tak, aby na jedné straně komiks odkazoval na realitu (jako třeba film noir), současně byl dostatečně výtvarný, a tedy využil i zjednodušení, obrazové zkratky a místy koketoval s abstraktní formou ilustrace.

Takže dobrá rada závěrem: Nejprve si komiks v klidu přečtěte, prožijte napínavou akci rodícího se hrdiny jménem Parker, abyste se pak mohli v klidu vracet k obrázkům. Zaslouží si to.

Hodnocení: 85 %

Autor: Lukáš Gregor

Komentáře k článku

(Nebude zobrazen v komentáři)

Související

Mohlo by vás zajímat

Náš web zlepšujme pomocí cookies. Do vašeho zařízení ukládáme také cookies třetích stran. Pokud nám dáte souhlas, můžeme náš web také přizpůsobit podle vašeho chování při jeho prohlížení a s vaším souhlasem tyto informace také předat reklamním společnostem a sociálním sítím, aby vám zobrazily cílenou reklamu nebo za účelem e-mailového oslovení. Svůj souhlas můžete odvolat a vybrané cookies odmítnout prostřednictvím linků níže. Více informací Změnit nastavení Rozumím