Jít za štěstím

21. 2. 2016 v 17.54

Někdy je třeba změnit lokál. Třeba když víte, že vám tam, kde žijete, pšenka moc nepokvete. Irka Eilis se vydává hledat štěstí do Ameriky. Podaří se jí začít nový život daleko od domova a svých nejbližších?

Eilis Laceyová žije s matkou a sestrou Rose v Irsku. Píší se padesátá léta dvacátého století a pro Eilis je těžké najít si zaměstnání, i když chvíli pracuje v obchodě, jemuž pevnou rukou vládne despotická majitelka. Když už to vypadá, že Eilis uvízne v začarovaném kruhu, přichází otec Flood, katolický kněz, a nabízí jí šanci na nový život. Má to jednu podmínku – Eilis musí opustit rodinu a vydat se za oceán. Nebude první ani poslední, její bratři žijí v Anglii, kde si našli práci. Amerika je sice o kus dál, ale nabízí Eilis možnosti, o jakých se jí v Irsku ani nesnilo.

V Brooklynu Eilis začne pracovat v obchodě s oděvy a dobře si vede i v soukromí. Ubytování získá u přísné paní Kehoeové, která si ji oblíbí. Eilis se daří i přes počáteční stesk po domově, který jen těžce překonává, je šikovná, ale ráda by se posunula dál – na popud otce Flooda začne navštěvovat kurz účetnictví. I když je zcela oddána číslům, najde si čas i na lásku. Seznámení s instalatérem Tonym, šarmantním Italem, jí vnáší novou radost do života. Eilis a Tony se vezmou, ale idylka netrvá dlouho. Vztah novomanželů je narušen tragickou událostí, která Eilis přinutí vrátit se zpátky do Irska. Eilis ví, že se jednou bude muset rozhodnout – zůstane doma jako opora své matky nebo se vrátí do Brooklynu, kde na ni čeká manžel?

V pořadí šestý román irského autora Colma Tóibína rozebírá téma emigrace. Téma, které je aktuální v každé době a dnes obzvlášť. Eilis následovala tisíce svých předků, aby za velkou louží našla práci i nový domov. Situaci měla ztíženou tím, že je žena – ty to v poválečném Irsku neměly vůbec jednoduché. Eilis je taková hodná holka, přesně víme, co řekne a jak se bude chovat, ale i pro ni je těžké znovu zakořenit. Je racionální, sice ráda sní, avšak nikdy nepopouští uzdu fantazii přespříliš, což jí pomáhá překonat nesnáze s přizpůsobením se novým podmínkám. Vyrůstala v rodině, jejíž členové drží při sobě navzdory tomu, že kvůli práci opustili rodnou zem. Ale jak se říká – dobří lidé žijí všude a Eilis měla štěstí, že je mohla potkat.

Colm Tóibín napsal jednoduchý, ale působivý příběh. Zakládá si na detailech a přesných popisech. Dokonale vystihl atmosféru malého irského městečka, kde vám každý kouká do talíře, i život v rušném a někdy až příliš živém Brooklynu... až máte pocit, že jste to vy sami, kdo tam žije. Když čtu román, který napsal muž, a jehož hrdinkou je žena, jsem vždy zvědavá, jestli se autor do postavy dokáže vcítit. Colmu Tóibínovi se to podařilo skvěle. Kniha s jednoduchým, ale výstižným názvem Brooklyn nabízí pohled do světa ženy, která se vymanila z konvencí stanovených životem na maloměstě, překonala sama sebe a přijala výzvu, jíž se zpočátku velmi bála.

Autorka: Barbora Javorková

25. února má v českých kinech premiéru stejnojmenný film.

Soutěž (ukončena)