Jiskra vzplála jasným plamenem

27. 9. 2017 v 11.19

Jiskra v popelu se stala hitem loňského léta, a kdo ji nečetl, jako kdyby nebyl. Plamen v temnotě, druhý díl, ji následuje po více než roce a dokazuje, že druhé díly rozhodně nemusí být jen tak nějak všelijakým překlenutím prázdného prostoru. Naopak!

Plamen v temnotě dostává svému jménu, a kde v prvním díle žhnuly nadějné jiskřičky, se teď rozhořely o to hřejivější plameny, které do dalších dílů slibují pořádný požár. Laiu, uprchlou učeneckou otrokyni, elitního zabijáka Eliase, který se vzdal života Masky, a jeho přítelkyni Helenu, jež se musela z titulu Krkavce podvolit novému císaři, nacházíme tam, kde jsme je na konci Jiskry opustili. Elias a Laia prchají podzemními chodbami vstříc svobodě a záchraně Laiina bratra Daria z nejstřeženějšího vězení císařství Kaufu a Helena se musí podrobit mučivému výslechu, aby prokázala, že zrádce Eliase Veturia opravdu odvrhla a je teď věrná Impériu.

Cesty Eliase a Heleny se rozdělily a nejlepší přátelé teď stojí proti sobě. Zatímco Laiu a Eliase sledujeme na jejich útěku před Impériem, Helena jim cválá v patách a musí přitom bojovat nejen s císařem Markusem a velitelkou Keri, ale i sama se sebou.

Jednotlivé kapitoly jsou pak vyprávěny na střídačku všemi třemi ústředními postavami, díky čemuž čtenář získává unikátní mnohostranný náhled na celý příběh. Ponořit se do myslí Eliase, Laiy i Heleny je zajímavý zážitek a jejich pocity, myšlenky i pochyby z nich dělají živoucí lidské bytosti. Kromě nich Sabaa Tahir umně vytváří i vedlejší postavy, které dokreslují celé orientální dobrodružství. Setkáme se jak se starými známými, jako je Laiina kamarádka Izzi i její přítel Keenan, tak s těmi, kteří se příběhem jen letmo mihli, ale o to víc zazáří nyní – těšte se třeba na domorodou zaldaru Afyu, která se nově stala mou oblíbenou postavou. Ale i hlavní postavy mají pořád co nabídnout. Neustrnuly totiž na jednom místě, příběh je změnil a posunul a jsou někým úplně jiným, než kým byli na začátku Jiskry. Helena, ke které si během prvního dílu nebylo příliš možné vybudovat vztah, je nyní mnohem chladnější a krutější, ale na druhou stranu paradoxně sympatičtější a na její kapitoly jsem se vždy těšila. A k postavám prozradím i to, že se čtenáři mohou těšit na rozkvět nejedné romance…

Ve druhém dílu se autorka noří hlouběji do vod magie, která její svět prostupuje. A že je co objevovat. Orientální svět, který čtenáře okouzlil už v Jiskře v popelu, důkladně těží svůj potenciál a představuje ifríty, džiny i posmrtné Místo čekání. Kromě toho se díky putování ústředních postav podíváte do doupěte loupežníků, do pouště, na setkání Domorodců, do krutého Kaufu i přepychu domů vznešených rodin. Škoda jen, že poničený Šerosráz zůstal čtenářským očím skryt.

Sabaa Tahir obratně míchá klasické fantasy dobrodružství tu se špetkou politiky, tu s kapkou hororu, tu se zrnkem romance. Obratně vyvažuje na všechny strany, a příběh tak příjemně plyne a nikde výrazněji nezpomaluje. I když má jeho počátek volnější tempo, je to jen proto, aby pouštní vyprávění mohlo postupně vygradovat do epického finále, které vám vezme dech.

Po dočtení Jiskry v popelu jsem byla příjemně nabuzená a na další díl se těšila. Teď, když jsem obrátila poslední stránku Plamene v temnotě (tušíte, na koho tím kniha naráží?) se všemi jeho překvapivými zvraty, mám pocit, že se třetího dílu snad nedočkám. Tak snad jen: ty, Tahirová, piš piš, čekáme a nemůžeme spát!

Autorka: Kateřina Stupková