Jestli máte fantazii, superschopnosti nepotřebujete

30. 10. 2016 v 12.49

Každý chce být výjimečný, mít superschopnost, která ho odliší. Ale třeba v nás někde je a čeká na svou chvíli. A není to jen o síle, rychlosti nebo létání.

William Wenton se vlastně nejmenuje Wenton. Jeho rodina používá v Norsku cizí jméno, aby se skryla před minulostí. To je vše, co William ví. Nikdo mu nikdy neprozradil, proč a před kým se schovávají ani jak dlouho to bude ještě trvat. Má jediný úkol: nevyčnívat. Nic složitého, říkáte si. Nikoli pro Williama. Už od malička miluje luštění šifer. Neexistuje taková, kterou by dosud nevyřešil, a teď před ním stojí ta největší výzva. Součástí výstavy místního muzea se na krátkou dobu stala i Nemožnost, neřešitelná šifra, které zatím nikdo nepřišel na kloub. A je to právě William, hnaný svou největší vášní, který hádanku rozlouskne, čímž odstartuje řetězec neuvěřitelných událostí.

Rodinné tajemství už nezůstane dlouho skryto. William brzy zjistí, že není úplně obyčejný, že ho někdo už dlouho hledá a že on sám může pomoci najít svého dlouho ztraceného dědečka, po kterém zdědil nadání a lásku k šifrám. Dědeček je totiž jediný, kdo může tuhle zamotanou situaci opět rozmotat a odhalit zloděje tajemného luridia.

„Celou desku stolu pokrývaly podivuhodné znaky. William si představoval, že jsou to tajné vzkazy od dědečka, který byl koneckonců jedním z nejlepších kryptologů světa. Ale William je zatím nedokázal rozluštit. Doufal, že jednoho dne jim porozumí. Že pochopí, co dědeček napsal a proč.“

Zloděj luridia je důkazem toho, že neokoukané a chytlavé náměty a příběhy tu pořád jsou. Nepotřebujeme nutně nové vesmíry, fantaskní postavy a superschopnosti. Když se to umí, bohatě stačí londýnské metro, pár robotů a jedna neřešitelná šifra. A voilà! Zloděj luridia je na světě. Svižný, sympatický a zábavný společník, který se bude líbit dětem i dospělým.

Zbývá už jen jediné: doufat ve filmové zpracování. Až si knihu přečtete, pochopíte proč. Tolik prostoru pro velkolepé počítačové efekty by si užili nejen malí a velcí diváci, ale i samotní tvůrci.

Věřím, že si – stejně jako malý William – zamilujete svět infobotů, filozofobotů, odpadobotů a orbů. Je plný fantazie a úsměvných analogií, díky kterým po knize rádi sáhnou i dospěláci. Prostě jen počkejte, až budou vaše děti spat, a směle do čtení!

Autorka: Jana Sklenářová