Jednoho léta v Americe

Spojené státy americké byly ve dvacátých letech bohatou zemí s pohnutou historií, očekávající světlou budoucnost. Mnohem více lidí žilo v té době na venkově, k přepravě se používala ponejvíce železnice, platila plošná prohibice a na každém kroku zněl charleston. Roku 1927 se Amerika začínala pomalu proměňovat.

S Billem Brysonem vám bude připadat, že jste byli u toho. Zcestovalý muž a zručný vypravěč dokáže s grácií a bravurou najít souvislost ve zdánlivě nesouvisejících událostech a čtenář jen bez dechu sleduje, jak Bryson vše spojí v jeden příběh. Autor v knize Amerika 1927 servíruje barvitý pohled na nejdůležitější události, které z léta 1927 dělají nezapomenutelný čas. Na mnohé z nich, včetně jejich aktérů, již svět dávno zapomněl, jedno jméno nám však zůstane vryto do paměti – Charles Lindbergh.

Při pokusech přeletět Atlantský oceán zemřelo několik desítek lidí, během pouhých devíti měsíců dokonce jedenáct letců. Až se jednou v létě zčistajasna objevil hubený mladík, rozhodnutý, že obávaný přelet zvládne zcela sám. Charles Lindbergh, potomek švédských přistěhovalců, byl v době svého heroického činu, v pětadvaceti letech, takřka svatým mužem. Nikdy nepil, nekouřil ani nechodil s děvčetem. A před sebou měl jasný cíl, kterého toužil dosáhnout. To se mu nakonec povedlo.

Léto roku 1927 bylo vskutku v mnohém přelomové. Věděli jste třeba, že právě v tomto roce zahájit sochař Borglum své velkolepé dílo – podobizny prezidentů vytesané do masivu Mount Rushmore? Že Mississippi zažila obrovské záplavy a pod vodou skončilo území o velikosti Skotska? Že při tajné schůzce se čtyři význační finančníci dohodli na snížení úrokových sazeb, což později vedlo ke katastrofální krizi roku 1929? Zemi ničila prohibice, kalifornské vinice trpěly. Nakonec jim trvalo celou generaci, než se vzpamatovaly. Všechny tyto, a mnohé další, události ale stejně zastínil Lindbergh a jeho dokonalý úspěch.

Amerika 1927 je příběhem hrdiny vzdušných proudů a dalších, kterým navždy ovlivnil život. Také je bezchybně sestavenou dobovou mozaikou, nad kterou budete žasnout a možná občas i udiveně pátrat, jestli je to všechno pravda. Autor totiž dokazuje, jak spolu všechno souvisí, propojuje lidské osudy stejně snadno, jako by lepil papírový vánoční řetěz, kterým se jako stuha proplétá Lindberghův osud.

Myslím, že Bill Bryson napsal další báječnou knihu, kterou si zamilují všichni obdivovatelé historie, létání a spletitých osudů. Rozhodně bych ji ale doporučila i ostatním, protože Amerika 1927 vám otevře nové a netušené obzory.

Autorka: Helena Herynková