Jedna rozlučka, jedna vražda, několik dílčích tragédií

Leonora žije vcelku poklidný život spisovatelky, pracuje z domu a díky tomu se nemusí moc ukazovat ve společnosti, což jí vyhovuje. Po špatných zkušenostech z mládí je nejraději sama. Když jí přijde pozvání na rozlučku se svobodou její dávné nejlepší kamarádky Clare, je z toho v rozpacích. Jejich přátelství skončilo náhle a ne zrovna za ideálních podmínek. Přes všechna varování, která jí vlastní mysl staví do cesty, se ale rozhodne odpovědět kladně, a tak ji čeká víkend v lese, na rodinné usedlosti hlavní družičky.

Jak název knihy napovídá, všude kolem je černý les, civilizace v nedohlednu, mobilní signál tu není, pevná linka se rozbije, ve sněhu se začnou objevovat stopy a zamčené dveře se samy otevírají. Celý tento sled nešťastných náhod, nehod a událostí vede k tragédii, která všechny zúčastněné hluboce zasáhne, tím spíš naši hlavní postavu, protože se musí potýkat s minulostí, na kterou se již deset let snaží neúspěšně zapomenout.

V knize najdeme dvě dějové linky. První na oslavě a druhou v nemocnici, kde se po víkendu Lee probírá, ale události posledních hodin v domě si nepamatuje. Ví jen, že je po vážné dopravní nehodě a že někdo zemřel, záhy se dozví, že šlo dokonce o vraždu. Ale chudák holka nemá nejmenší tušení, kdo ze zúčastněných a proč byl obětí, co znamenají všetečné dotazy policie, proč se nemůže vidět s ostatními, jak se tam ocitla, prostě nic. Její poslední vzpomínka obsahuje litry krve, a běh lesem. Tato vyprávění se navzájem prolínají a my napjatě čekáme, až nám někdo vysvětlí, kde se stala chyba.

Román Všude kolem černý les zpočátku vůbec nepůsobí jako thriller. Nejdříve jsme svědky dámského večírku plného smíchu, pití a radovánek. Až ve druhé polovině pochopíme, co se vlastně děje, a začneme přemýšlet nad možným pokračováním, vyústěním či závěrem. Avšak není to nic jednoduchého, autorka nás až do konce napíná, než nám prozradí pointu příběhu. Mate čtenáře nečekanými zvraty událostí, až si říkáme, jak nám mohlo něco tak zásadního při čtení uniknout.

Kniha se bude líbit všem, kteří mají rádi propracovanou, postupně se vyvíjející psychologii a mnohovrstevnatou skladbu zúčastněných postav. Každý je jiný, každý si něco prožil, každý přidá svou trošku do mlýna a jen díky tomu, jak do sebe všichni a všechno (ne)zapadá, se nakonec celá situace zvrhne tak, jak se to stane i v Černém lese.

Autorka: Radka Hlavatá