Je to opravdu nádherný svět

Ještě než začnete číst recenzi, nalaďte se na tu správnou notu s tímto videem:

Jsem velký fanoušek edice TEMA, kterou vydává asi nejlepší současné české nakladatelství – Kniha Zlín. Většinu z titulů, které v této edici vyšly, jsem četl a mám je doma. Proto jsem si rozhodně nemohl nechat ujít nově vydanou knihu Jaký to nádherný svět od Marcuse Chowna (autor knih Kvantová teorie nikoho nezabije, Musíme si promluvit o Kelvinovi a spoluautor bestselleru Vesmír v tweetech) .

Chown se rozhodl, že nám svým chytrým, ale přesto jednoduchým způsobem vysvětlí, jak to tedy vlastně s tím fungováním světa ve skutečnosti je a vzal to pěkně od podlahy. Chytlavě a dostatečně srozumitelně začíná s objasněním předpokládaného vývoje života na Zemi. (Upozornění pro všechny, kteří zastávají nějaký dogmatický názor na vznik života: tady se nebavíme o vzniku, ale o vývoji! A ten je na rozdíl od vzniku poměrně přesně vysvětlený evoluční teorií.)

U biologického života ale nekončíme. Chown postupuje od jednoduché biologie ke genetice, nakousne ekonomii a nakonec se dostane až ke královně věd, fyzice. A zase se jakousi smyčkou vrátí k tématu vývoje vesmíru. Paradoxně, s vesmírem je to stejné, jako s námi samotnými. Nevíme, jak a z čeho vznikl, ale poměrně dobře víme, jak se vyvíjel. Jen tak mimochodem, věděli jste, že kdybyste stáli na okraji černé díry, viděli byste celou historii vesmíru před očima? Možná byste mi potom dokázali vysvětlit, jak to vlastně celé bylo.

Pokud vládnete angličtinou, podívejte se na tyto čtyři teasery (např. o původu peněz nebo o tom, jak by exploze komára dokázala vyhladit lidstvo):

Říkáte si, fajn, všechno dobré, ale proč bych měl číst knížku, která vlastně nemá děj a vypadá extrémně odborně? Pár důvodů bych si dovolil naservírovat:

1) Chown píše opravdu skvěle.