Jakub, drak a pan Lemon

Malíř Jakub bydlí a tvoří na Starém Městě a zdá se, že navždy zůstane neúspěšným mužem, jenž se schovává před domovnicí. Do života mu však vstoupí obchodník z krámku s tradičními japonskými artefakty a maličkostmi. Pan Ito věnuje Jakubovi kočku pro štěstí a prodá mu papírového draka. Ač se to nezdá, právě tyto dvě věci mu významně ovlivní život. A jak se ukáže, drak není obyčejný papírák, nýbrž drak kouzelný, mluvící a velmi samostatný.

Když malíř získá významnou zakázku od zjevně vysoce postaveného muže, tajemného pana Lemona, má o zábavu postaráno, obrazně i doslova. Lemona zná celá Praha a možná i republika, navíc jej uhání policie a k tomu ještě jeho budoucí žena Marta. Čtenář díky Jakubovi a jeho drakovi, Karlu Lemonovi, Martě, jejím podivným rodičům, a v neposlední řadě i díky svéráznému pobočníkovi pana Lemona, prožije celou řadu vtipných, trapných i podivuhodných historek, z nichž se skládá pestrobarevná mozaika Vláškova příběhu.

Pokud bychom nedostali několik ujišťujících indicií, že jsme v současnosti, maximálně deset let nazpět, mohli bychom si klidně myslet, že jsme se propadli do doby Jana Nerudy nebo pana Broučka, když cestoval na Měsíc. Staré Město bylo odjakživa známé koncentrací barvité společnosti a nepřeberného množství nezaměnitelných figurek. Už Jan Neruda pochopil, že historky a obyvatelé Starého Města a Malé Strany přímo vybízejí k zaznamenání. Josef Vlášek svou novou knihu Pan Lemon a borůvkový koláč rovněž velmi dovedně zalidnil celou řadou jedinečných postav. Jsou tak živě a detailně vykresleny, že si okamžitě vzpomenete na někoho ve svém okolí.

Zvědavá domovnice, která by nejraději Jakubovi vlezla až do hlavy, aby vše prozkoumala, či paní domácí, jež ráda vzpomíná a nechá si vykládat z karet, jsou prototypy dam, jaké najdeme v každém domě. K tomu pan Lemon, za něhož si lze dosadit kteréhokoliv podvodníčka, o němž jsme v posledních třiceti letech slyšeli. Možná nebude ani tak těžké uhodnout, který český prezident s chutí všechny porážel v tenise a proč by chtěli Martini rodiče obnovovat JZD.

Pečlivě vykreslené charaktery a inteligentní humor, jímž je příběh jemně okořeněn, dělají z Pana Lemona zábavné čtení na jarní deštivé odpoledne. Jen toho humoru by mohlo být krapet víc. Milovníky Prahy jistě potěší kouzelné popisy krásného města z pohledu rozverného draka, jenž má možnost vše sledovat z ptačí perspektivy a stává se tak občasným glosátorem dění.

Pan Lemon a borůvkový koláč je čtivou jednohubkou pro všechny, kteří mají raději vyprávění, u nichž se pobaví, než hloubání nad filozofií skrytou v příběhu. Na závěr stojí za zmínku, že knížka Josefa Vláška je doplněna veselými ilustracemi z dílny akademického malíře Pavla Hracha.

Autorka: Helena Herynková