Jak zachránit Slunce (a Měsíc)

A pokud se bavíme o konkurenceschopnosti, v žádném případě nemusí jít o konfrontaci technologické vyspělosti. Evropská studia se svými rozpočty a počtem lidí pochopitelně nemohou soutěžit s giganty jako Pixar či Dreamworks. Neznamená to, že by měla automaticky snížit laťku co do zvládnutí řemesla a už vůbec ne v rovině vyprávění. Bohužel náš starý kontinent doposud nevyprodukoval projekty, které mohly skutečně významným způsobem překonat kvality, jež na nás proudí z kalifornského Pixaru. Už proto, že se v řadě případů jedná o (levnější) nápodoby toho, co Hollywood kdysi vypustil.

Skepse však nemusí být trvalá, neboť existují produkce, které sice zvolí poměrně už zprofanovanou 3D počítačovou technologii, ale přistoupí k ní odlišněji. A máme zde hned jeden z důkazů. V září loňského roku se do našich kin dostal francouzský snímek Mune – Strážce měsíce. Nyní vychází na DVD a Blu-Ray nosičích. A pozornost si zaslouží více než velkou.

Právě proto, co zaznělo v úvodních souvětích. Mune odstraňuje pochybnost, že by Evropa nedokázala vyprodukovat titul, který i technologicky bude stát po boku americkým filmům, aniž by hrbil záda. Do projektu se zapojilo více společností, Onyx Films i ON Animation Studios spolu vyrobily i nedávno uváděného Malého prince. A i v tomto případě zužitkovávají to, co je v porovnání s tradiční americkou tvorbou pro Evropu specifické: důraz na originální výtvarné řešení filmu. Zatímco hollywoodské „bijáky“ postupně ubíjejí jakoukoliv snahu po obrazové invenci, Mune hned v úvodních záběrech představuje svět, který výtečně stylizuje krajinu vymodelovanou ve 3D. Prostředí dokonce i s ohledem na vzdálenost od kamery působí spíše jako malba či 2D ilustrace, jenže u prostoru tvůrci nezůstávají. I samotné charaktery absorbují tolik originálních nápadů, že by si měli pánové a dámy v Dreamworks či Blue Sky uspořádat „válečnou“ poradu.

Mohl bych si hned oponovat – některé figury, zvláště ve tvářích umě kombinují to, co je typické pro jeden z Disneyho principů (appeal/přitažlivost) a co pro některé charakterové obrazové rysy z japonských anime. Na velikosti očí, které předávají dětským divákům maximum informací (a pořád působí roztomile), by mohl Onyx Films i ON Animation Studios ubrat, naštěstí jde jen o dílčí poklesek…

Nebudu to dále zastírat. Mune pro mě představuje obrovské překvapení. Příběh má všechny základní parametry pohádky a (vlastně bohužel) neočekávejte od něj žádný hlubší přesah, kterým se mohou chlubit některé (takřka všechny) „pixarovky“. Ale výtvarně je tak kouzelný a nápaditý, že jsem se konečně zase radostí chvěl. A to se mi u 3D filmů animovaných na počítači stává už opravdu jen výjimečně.