Jak se žije v románu Jane Austenové

1. 3. 2014 v 11.48

Romány Jane Austen uchvátily nejedno ženské srdce, častokrát i to mužské. Sama autorka sice zrovna romantický život neprožila, ale to neznamená, že o něm neuměla hezky psát. Není tedy divu, že by si lecjaká čtenářka přála zažít něco podobného na vlastní kůži. A co když je to přece jenom možné?

Třiatřicetiletá Jane Hayesová neměla nikdy na muže v životě štěstí. Dokáže vyjmenovat všechny své nevydařené lásky a trpká zklamání, ale přesto stále doufá, že na toho pana pravého jednou narazí. I když je jí jasné, že úžasnému panu Darcymu nemůže někdo jen tak konkurovat. I její kamarádka si z ní už dělá legraci a matka se na ni vždycky pobouřeně dívá, když někde v bytě zahlédne DVD se seriálovým zpracováním se snovým Colinem Firthem. Ženská přece může snít, no ne?

Jenže i snění je někdy až moc a Jane se musí životu konečně postavit čelem. Pak se ovšem z poslední vůle své tetičky dozví, že jí koupila pobyt v Austenlandu – zábavném komplexu, který jako by vypadl z románu Jane Austen. Tady si bohaté paničky můžou hrát na to, že jsou součástí příběhu. Tráví čas procházkami, společenskými plesy i hrami, a hlavně si užívají pozornosti džentlmenů, kteří se jim dvoří.

Ačkoliv má Jane ze začátku problém se atypickému prostředí přizpůsobit a myslí si, že musí vypadat jako pěst na oko se svými ne zrovna vychovanými způsoby, zjišťuje, že neví, co je pravda a co jen předstírání najatých herců. I v Austenlandu jí totiž hlavu zamotá jeden muž, zatímco druhého nemůže ani vystát. Ale někdy se stává, že si román najde cestu i do skutečného života. Svým způsobem…

Austenland je kniha, potažmo duologie, určená starším čtenářkám. V zahraničí si získala takovou oblibu, že se v minulém roce dokonce dočkala filmového zpracování, pod které se produkčně podepsala autorka oblíbené a bestsellerové upíří tetralogie Stmívání, Stephenie Meyer. Knihy Shannon Hale byly přeloženy do mnoha světových jazyků a jsou studovány od tříd základních škol až po ty univerzitní. Své dny tráví jako matka čtyř dětí v domácnosti poblíž Salt Lake City v Utahu.

První krůčky příběhu jsou poměrně rozpačité, jelikož tak úplně nevíte, jestli vám je hlavní hrdinka sympatická anebo ne. Těžko říct, jestli je to dáno tím, jak naivně vyznívá v českém překladu, anebo tak působí i v originále. Každopádně většinu času máte tendenci jí nafackovat, aby se konečně probrala a začala myslet normálně. V druhé polovině se vše i přes jistou míru patetičnosti výrazně zlepší a vám už nevadí, že si Jane hraje na něco, co není normální… vrtá vám totiž hlavou co na tom panu Nobleym je. Štramák k pohledání.

Autorka si pohrála s představou snad všech milovnic knih Jane Austen. Vytvořila pro ně myšlenku místa, kde by mohly vstoupit do světa, jaký znají jen z románů, a stát se jeho součástí. Přiznám se bez mučení, že by to lákalo i mě, protože mám velice ráda jak Pýchu a předsudek, tak i Emmu. Na druhou stranu si jsem jistá tím, zda bych byla v takovém prostředí ještě horší herečka, než hlavní hrdinka, a vůbec bych nevěděla, co si mám počít.

Kniha ovšem ničím jiná výjimečná není, a tak vás už po pár stránkách dokáže docela slušně nudit. Chvílemi vám připadá, jako by se dějově ani nikam neposouvala a prostě jen tak bezcílně bloumala okolo. Samotné vyvrcholení je pak jak rána z čistého nebe. Bod ovšem za to, že konec byl tak sladký, že autorce to předchozí trápení možná i odpustíte.

Hodnocení: 50 %

Autorka: Petra Sýkorová (Syki)