Jak prodat voskovou figurínu své manželky?

Velké umění se pozná podle toho, že jak ho člověk spatří, vyhrkne: Co to, do pr…, je? (Damien Hirst)

Don Thompson je ekonom a sběratel současného umění. Jako profesor obchodu a podnikání se zaměřením na marketingovou strategii působil na London School of Economics, Harvard Business School a v současné době na York University v Torontu. A je také člověkem, který umí skvěle zmapovat velký svět umění z hlediska estetiky, byznysu i reklamy. Pokud jste četli autorovu předchozí knihu Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů, Supermodelka a krabice Brillo je pro vás jednoznačnou volbou, neboť plynule navazuje tam, kde jste skončili. Pokud však patříte do skupiny lidí, kteří stále váhají, nebo snad mají pocit, že jim svět umění nemá co nabídnout, dovolte, abych vás vyvedla z omylu. Thompson předkládá svůj text velice srozumitelně a navíc nesmírně poutavě. Zapomeňte na statistiky a popis každého tahu štětce a ponořte se do světa příběhů z aukčních síní, galerií, ateliérů i soukromých salónů.

Na příkladu voskové plastiky nahé Stephanie Seymourové, bývalé modelky a manželky Petera Branta, která je určena k připevnění na zeď podobně jako hlava jelena, ukazuje autor sílu zákulisních příběhů, které mohou vyhnat cenu umění do závratných výšin. Zajímavá historie plastiky je odpovědí na otázku, proč kdokoliv zaplatí 2,4 milionu dolarů za figurínu cizí manželky, když by si za tutéž sumu mohl pořídit významného Moneta nebo Picassa – či případně podobně luxusní manželku.

Kromě řady zákulisních příběhů a drbů, které kolují kolem významných děl, se dočtete i o krachu trhu s uměním během hospodářské krize, dozvíte se více o potvrzování pravosti děl, cenotvorbě, o tom, jak funguje prodej umění a jak se připravuje velká aukce v Christie’s nebo Sotheby’s. Přesune se časem prodej umění na internet, jakou roli hrají veletrhy, muzea a co se právě teď rodí v Kataru a Abů Dhabí? Seznámíte se s nevýznamnějšími sběrateli a obchodníky (včetně tajemného Gagosiana) i předními umělci. Právě mezi nimi je speciální prostor věnován Mauritziovi Cattelanovi (který je autorem oné supermodelky), Takašimi Murakamimu a Aj Wej-wejovi. Také díky nim je kniha z velké části věnována evropskému a čínskému trhu s uměním.

Ze jmenované trojice mě osobně nejvíce zaujal Cattelan, který se prezentuje nikoli svým umem, ale spíše důvtipem. A jaké umění vytváří někdo, kdo oplývá smyslem pro humor? Když v roce 1989 chyběla Cattelanovi inspirace pro první sólovou výstavu, zavřel galerii a pověsil na dveře ceduli Torno subito (Hned jsem zpátky). Cedule byla názvem výstavy i vlastním exponátem. Když byl v roce 1992 osloven, aby se podílel na skupinové výstavě v Miláně, došel na italskou policii, kde podal oznámení o krádeži „neviditelné výstavy“. Orazítkovanou kopii oznámení zarámoval a vystavil (a prodal). V roce 1994 uvázal v Galerii Daniela Newburga v SoHo živého osla pod křišťálový lustr. Osel se tam vykálel a newyorský hygienik výstavu den po otevření zavřel. V roce 1995 proběhla v pařížské Galerii Emmanuela Perrotina Cattelanova první sólová výstava s názvem Errotin, le Vrai Lapin (Errotin, skutečný králík), při níž umělec přesvědčil galeristu, aby se každý den po dobu pěti týdnů převlékl za obří růžový penis s králičíma ušima. V roce 1999 Cattelan pro změnu přilepil Massima De Carla, svého milánského prodejce, izolační páskou ke zdi galerie a výsledné dílo nazval A Perfect Day (Dokonalý den). Pro De Carla měl ovšem tento den k dokonalosti daleko, protože skončil v nemocnici. Mým osobním favoritem z Cattelanova portfolia je sebevražedná veverka.

A nakonec přijde na řadu i Damien Hirst, nejbohatší výtvarník všech dob a mistr marketingu. Patří mezi tzv. „značkové umělce“, a i přesto cena jeho umění soustavně kolísá (připomínám, že většinu jeho děl vyrobí asistenti a Hirst tak jen víceméně vymýšlí blbinky, poskytuje rozhovory a chodí na večírky). Právě na něm nám autor ukazuje, jakým způsobem se ceny umění ženou uměle nahoru.

Sečteno a podtrženo, díky Donu Thompsonovi vám bude připadat svět umění fascinující a jeho kniha vás bude držet stejně jako dobrá detektivka. Dozvíte se toho tolik, že vám nebude stačit jeden poznámkový sešit, občas se chytíte nad nějakým nesmyslem za miliony dolarů za hlavu a minimálně pětkrát během čtení učiníte rozhodnutí stát se umělcem, protože takovou blbost byste dokázali za pět minut vyrobit taky!

Hodnocení: 98 %

Autorka: Olga Zbranek Biernátová

K dispozici je i e-kniha.