Jak odhalit ideologii v ekonomii a nenechat se ovlivňovat iluzemi?

V knize Jana Urbana se dozvíte, že většina ekonomických jevů je vysvětlována velmi zjednodušeně a nedomýšlí se veškeré jejich důsledky. Autor upozorňuje na skutečnost, že některá krátkodobě výhodná rozhodnutí mohou mít fatální dlouhodobé následky. Dále se snaží vyvrátit zažitou (a zcela logickou) představu, že události po sobě jdoucí spolu musí nutně souviset. Ve čtyřech oddílech se Jan Urban zabývá mýty a iluzemi okolo levice, pravice a napřič politickým spektrem. V knize odpovídá například na otázky, proč je nevýhodné tvořit pracovní místa za každou cenu, jak funguje signální funkce mezd, uvádí deset nejvíce přeplácených pracovních míst nebo vysvětluje, proč není deflace tak škodlivá, jak si myslíme.

Ekonomii bez mýtů a iluzí si vychutnají především lidé, kteří se zajímají o politické a ekonomické dění nebo lidé s ekonomickým vzděláním. Úplným laikům bych tuto knihu nedoporučila. Byť je psaná velmi srozumitelně, je potřeba mít určité povědomí o ekonomických pojmech.

Kniha jistě potěší jasným vysvětlením složitých a komplexních jevů, jejichž dopady občas nedokáže odhadnout ani znalec v oboru. Ekonomie bez mýtů a iluzí disponuje přehledným formátováním a čtivou strukturou, navíc zde najdete na začátku každé kapitoly trefné a vtipné ilustrace. Velmi si cením tohoto povedeného pokusu o nestrannost a odstup autora, který se nezaměřuje na chyby pouze jednoho pólu politického spektra, ale komplexně rozebírá mýty napříč celou scénou.

Autorem této knihy je ekonom Jan Urban, který mimo jiné působil v Akademii věd, dále také jako šéfredaktor časopisu Ekonom a byl poradcem několika zahraničních firem. Skvělé propojení teoretických rámců vědění, praxe a novinářské činnosti z Jana Urbana činí člověka, který má k tématu doopravdy co říct.

Autorka: Zuzana Šumlanská