Jak nakrmit mozek

Aniž bych chtěl hned otevírat strach č. 1, s nímž autor Neal Barnard ve své knize Jídlo pro váš mozek na řadě stran operuje, a tedy Alzheimerovu nemoc, může vás dovést k úvaze o změně jídelníčku minimálně fakt, že studie dokazují, jak moc strava kondici mozku ovlivňuje. Alzheimer je jakousi konečnou fází, k níž dojít nemusí, na druhé straně výpadky paměti, lovení pojmů, nebo prostě i obyčejná mentální únava, se objevuje a objeví dříve nebo později snad u každého. Ale nerad bych paušalizoval. Existují totiž lidé, jimž se daří být v dobré nejen fyzické, ale i mentální kondici. Barnard podotýká, že jde pochopitelně o sloučení několika faktorů, jeden velmi podstatný však představuje jídlo.

Kniha Jídlo pro váš mozek přistupuje k problému se snahou o komplexnost. Proto má několik částí a kapitol, které tu více, tu méně odborně popisují chod mozku, vliv nežádoucích i žádoucích látek na něj, aby se poté konkrétně dobraly, kde se takové látky nacházejí, jak se jich vyvarovat, omezit, nebo naopak v případě těch dobrých jich do těla dostávat více a častěji. Autor startuje, jak se i při klasických prezentacích doporučuje, příběhem a silnou emocí. Vzbudit v nás obavu, současně ukázat nástin východiska. A pak už je na nás, jak úspěšně projdeme celou knihou a hlavně jak úspěšně doporučení aplikujeme do svého života.

Barnardovi sice nejde charakterizace odborných záležitostí tak lehce jako Johnu Medinovi ve výtečných Pravidlech mozku, umí si vypomáhat konkrétními drobnostmi ze života, čímž udržuje pozornost. Přesto dost možná bude Jídlo pro váš mozek zajímavější až od své poloviny, kdy teoretická (ale důležitá) fakta spojuje Barnard i s tím, co jíst, kdy a dokonce v poslední části to podpoří desítkami receptů a několika verzemi týdenního jídelníčku. Vyústění se tedy nese v čistě praktické rovině, a to je dobře.

Myslím, že knize schází obrazový doprovod. Je škoda, že Neal Barnard k nám nepřistupoval více jako z pozice lektora, který nám nemá jen podsunout důvod ke změně stravování, ale také nás něco skutečně naučit. A víme, že k naučení většinou velmi pomáhá kombinace textu, barev a obrázků. Vlastně bych ocenil i fotografie u receptů, ty, jež stojí pouze na textu, mi byly vždy něčím nesympatické.

Na druhou stranu se mi líbí, že Barnard nemá tendenci pojmout všechny látky, které v nás kolují, s nimiž se můžeme potkat, soustředí se primárně na ty, jež souvisí právě s pamětí a s potlačením rizika Alzheimerovy choroby, která je tak častá. Může se zaměřit a jít více do hloubky. A v neposlední řadě kvituji skutečnost, že východiskem ke zdravému chodu mozku se v Barnardově knize (podepřené desítkami studií) stává rostlinná strava. Ti, jež považují vegetariány či vegany za naivní hlupce, proto pravděpodobně budou chtít knihu obejít obloukem. Dal bych jí ale, i když máte rádi steak, šanci. Není třeba totiž nutně přijmout radikální tezi, že právě jen a čistě rostlinná strava představuje správnou volbu, stačí, když budete jinak vnímat to, co doposud jíte. Ostatně, studií, které by podpořily opak Barnardových závěrů, bychom v odborných zdrojích našly také dost.

Proto knihu, jež se těší velmi příznivé hodnocení, berte jako možný způsob, kterak změnit zažité cestičky uvažování. Nebo dokonce jako klíč k odemknutí dveří k zájmu o jídlo.