Jak drzá princezna k rozumu přišla

Čtvrté pokračování oblíbené young adult série od prvních tří částí odděluje skok v čase i jiný styl, přesto je to pro mě nejoblíbenější díl a má čím potěšit všechny fanoušky Selekce (či spíše fanynky, že). Umím si představit i to, že Dcerou někdo čtení série načne a k prvním třem dílům se případně dopracuje později.

Dědička a následnice, potomek mladého královského páru vzešlého z předchozí selekce, vede spokojený život v luxusu. Z bezstarostné puberty ji probere až šokující požadavek jejích rodičů, aby se obětovala pro blaho národa a poskytla lidu rozptýlení v podobě nového kola reality show, kde tentokrát bude princezna vybírat z 35 chlapců. Eadlyn zuří a plánuje sabotáž nejhrubšího zrna. Nicméně selekce se jí dostane pod kůži, stejně jako většině jejích čtenářů (včetně mé skeptické maličkosti). Dočkáme se podrobného popisu charakteru uchazečů, mezi kterými se tentokrát finalisté nerýsují tak jasně. Fakt, že se neopakuje stejný vzorec, mě hodně potěšil. Nicméně zástupce z nižších vrstev, kterého hrdinka zná od dětství, se vyskytuje i zde. Čím víc princezna soutěžící poznává, tím víc poznává sebe samu a to je nakonec v příběhu nejdůležitější. Konec je lehce otevřený a navnazuje na pátý, údajně už poslední díl (s názvem Koruna, pokud pro český překlad nebude použit jiný).

Nelze se vyhnout srovnání s předchozími díly. Ty se odehrály v průběhu několika měsíců, Dcera pak zhruba o dvacet let později. Měly pohádkovější atmosféru, obsahovaly víc zmínek o fiktivním románovém světě a dominoval jim trojúhelník America-Maxon-Aspen. Dcera se soustředí téměř výhradně na dění v paláci a účastníky selekce. Pravověrné fanynky potěší staré postavy, u kterých se dozvíme jejich další osud, lehce je ale může rozladit absence milostného váhání. Místo něj se Eadlyn děsí citové blízkosti a lásce ke komukoliv se spíš brání. Celkově je kniha trochu drsnější. Zatímco dívky ve staré selekci byly milé, rozkošné, prostě ťuťu ňuňu (ani ta Celesta nebyla pořádná záporačka), zde dojde i na násilí (autentičtější než staré útoky rebelů). Princezna je v porovnání se svou matkou rázná a sebevědomá, pro drsnější vyjadřování nechodí daleko (což mě osobně bylo oproti poněkud unylé Americe sympatické).

Co si budeme povídat, pro starší čtenářky než je cílová skupina je to guilty pleasure jako bič. Ačkoliv bych měla k sérii kupu výtek, nebudu s nimi prudit, armáda skalních fanynek hovoří jasnou řečí. Tento čtvrtý díl mi přišel propracovanější, vyzrálejší a reálnější (stoupenkyně stylu prvních tří dílů snad nerozčaruje). I když bych předchozím dílům udělila zhruba 60 %, zde dávám o deset víc a vím, že pátému neujdu!

Hodnocení: 70 %

Autorka: Lucie Ferrante