Jak chytit špiona?

13. 10. 2017 v 10.44

Ve špionážní knize Tři minuty do soudného dne se dozvíte, že na polapení zrádce nebudete potřebovat zbraně ani rychlá auta, ale překvapivě trpělivost, excelentní schopnost čtení řeči těla, osobní nasazení na hranici sebezničení a poctivou práci spousty lidí.

Kniha Tři minuty do soudného dne popisuje jednu z největších špionážních afér v historii USA, kdy byly v době konce studené války na americké základně v Německu kradeny přísně tajné armádní dokumenty. Do sovětských rukou unikly podrobné válečné plány, ale i strategické informace o jaderném arsenálu, které by v případě konfliktu vedly k rozhodnému vítězství druhé strany. Joe Navarro, zvláštní agent FBI a autor této knihy, se na případu osobně podílel. V FBI pracoval přes 25 let, je expertem na profilování pachatelů trestných činů a mimo jiné autorem bestsellerů Jak prokouknout druhé lidi nebo Nebezpečné osobnosti.

Vše začíná nenápadně, Joe Navarro si během rutinního rozhovoru všimne drobných znaků nervozity u vyslýchaného Roda Ramsayho a prosadí si vlastní vyšetřování. Brzy se ukazuje, že tento bývalý voják by mohl být klíčových zdrojem informací a rozkrýt fungování celé špionážní skupiny. FBI ale pracuje pod tlakem, Ramsay může kdykoli zmizet v zahraničí nebo si vzít právníka a přestat spolupracovat, a tak je hlavní strategií vyšetřovatelů získat jeho důvěru, aby bylo možné pokračovat v neformálních rozhovorech. Navarro plánuje každé setkání do nejmenších detailů, řeší umístění nábytku v místnosti, způsob přivítání, výběr oblečení nebo nabídku jídla a pití. Případ se na několik let stává jeho posedlostí, které obětuje veškerý rodinný i osobní život a nakonec i zdraví. I přes obstrukce z centrály FBI a dalších institucí se mu nakonec daří kauzu uzavřít, ale hollywoodský happyend nečekejte. Skutečný život není černobílý a šrámy na duši i těle si odnáší i Joe Navarro.

Kniha je napsána podle skutečné události, takže zapomeňte na překombinované špionážní thrillery plné automobilových honiček a přestřelek mezi agenty. Jedná se v podstatě o přepis rozhovorů a popis jejich přípravy, občas se objeví osobnější detaily. Největší díl akce a adrenalinu zde obstarává komunikace obou pánů a jejich hra kočky s myší. Joe Navarro píše poutavě a nenudí, i když se občas musíte prokousat vojenským a zpravodajským žargonem či záplavou zkratek. Nešetří ani sebeironií a občasným humorem, který knihu trochu odlehčí.

Tahle knížka je originální, v záplavě fikcí na toto téma popisuje skutečný případ a rovnou z pohledu jednoho z hlavních aktérů. Kromě historických údajů a souvislostí se čtivou formou seznámíte také s tím, jak vypadá ve skutečnosti práce zvláštního agenta FBI a jak moc se liší od našich představ. Knížku doporučuji i čtenářům, kteří se špionážnímu žánru většinou vyhýbají. Myslím, že budete překvapeni.

Autorka: Monika Havlasová

SOUTĚŽ O KNIHY TŘI MINUTY DO SOUDNÉHO DNE

Zaujala vás knížka a máte chuť přečíst si o největší špionážní aféře století? Máme pro vás soutěž o deset knih Tři minuty do soudného dne! Stačí vyplnit formulář níže. Nezobrazuje-li se vám formulář správně, najdete ho zde. Soutěž probíhá do pátku 20. 10. 2017, výherci budou kontakotváni do tří dnů od vyhlášení na zadané emailové adrese.