Jablečný koláč vám udělá dobře

Meg odjela se svými rodiči na Nový Zéland a po návratu zjistila, že její nejlepší kamarád Oskar zmizel, snad dokonce spáchal sebevraždu. Meg odmítá uvěřit, že by byl právě Oskar něčeho takového schopný a stále doufá, že se objeví. Oskar totiž zachraňuje lidi, otevírá svět svému mladšímu bráškovi na vozíku, zřejmě miluje Meg a navíc peče fantastické jablečné koláče. Takový zázračný kamarád nemůže být jen tak ztracený.

Oskarův bráška Stevie vyráží s Meg na dobrodružnou cestu, na jejímž konci je s trochou štěstí čeká sladká odměna v podobě jablečného koláče, který jim předá sám Oskar. Je ale možné najít někoho, kdo po tom vůbec netouží? Nebo chce být znovu objeven, ale stydí se před svými blízkými? Cesty mysli, především té dospívající, jsou nevyzpytatelné, takže jen Oskar sám ví, proč se rozhodl ztratit. A čtenář může napjatě čekat, zda bude zase nalezený. Nebo měli jeho kamarádi špatný odhad a po Oskarovi se slehla zem?

Irská spisovatelka Sarah Moore Fitzgeraldová napsala jemný a křehký příběh plný přátelství na život a na smrt, naděje a odvahy. Oskar může být skvělým vzorem všem dospívajícím, kterým je román určen. Navíc mu budou držet palce, stejně jako jeho kamarádce Meg a bráchovi Steviemu. Dobrosrdečný, hodný a odvážný kluk, který se dokáže zasadit o bezpečí a zdraví druhých, si totiž zaslouží, aby ho našli.

Autorka velmi šikovně rozdělila vyprávění mezi samotného Oskara a Meg, čtenář tak může sledovat příběh z obou pohledů. Jestli se nakonec osudy obou spojí, na to už se budete muset zakousnout do Jablečného koláče naděje.

Může se vůbec v obyčejném jablečném koláči skrývat nějaká naděje? Ke čtení irského románu byste si rozhodně měli kousek teplého koláče připravit. Potom totiž snáze uvěříte tomu, co tvrdí Oskar: „Po jediném soustu vám bude celý svět připadat tak nějak úplně jiný. Všechno se začne měnit, a až ho dojíte celý, zjistíte, že je všechno zase v pořádku.“

Teenageři i starší čtenáři na knize ocení hloubku přátelství obou hlavních hrdinů a příjemně ubíhající tok vyprávění. Jen stále hrozí to nebezpečí, že zatouží po jednom, no možná dvou, kouscích jablečného koláče… Nechte se pozvat do městečka, kde se o sebe sousedé zajímají, a nikomu není jedno, že se malý kluk ztratil.

Autorka: Helena Herynková