Instantní inteligence na počkání? Ne tak docela

Nečekejte žádnou zázračnou příručku, která vám zvýší inteligenci jen tím, že si ji přečtete. Nestačí zalít horkou vodou jako čínské nudle a získat tak vyšší IQ. Celá kniha je rozdělena do čtrnácti kapitol a každá se zaměřuje na jeden aspekt užívání mozku, chyby a rady, jak probudit ty správné pochody, aby to jako celek dokonale fungovalo. Bez základní znalosti mozku jako takového se ale neobejdete, proto Christiane Stenger první kapitolu věnovala právě tomuto orgánu a ukazuje, kde co sídlí a jak jsou jednotlivé části propojené. Zjednodušeně si svůj mozek můžete představit jako akvárium. Tomu se říká vizualizace a té Stenger využívá naplno.

Myšlení, přemýšlení, hledání sebe sama, jak si zapamatovat záplavu informací a jsme schopni dělat více věcí na jednou? I o tom jsou jednotlivé kapitoly. Autorka si zakládá na tom, aby čtenář pochopil, co čte a dokázal to využít v praxi. Ukazuje, jak moderní technologie obohacují náš život i jak negativně na nás mohou působit. Kolikrát jste se během čtení této recenze podívali na telefon, abyste zkontrolovali, zda vám někdo někde něco „lajknul“? Tahle malá a zdánlivě bezvýznamná vyrušení dokáží narušit zaběhnuté procesy soustředění. Možná to znáte z vlastní zkušenosti. Soustředíte se na práci a někdo vás vyruší a vám pak trvá, než se vaše mysl plně zaměří zpátky na vykonávanou činnost. Mozek totiž neumí dělat dvě věci najednou, ač si to možná myslíte. On jen nepřetržitě přepíná mezi nimi a bere ze zásob energii, kterou by mohl použít na něco jiného.

Znáte stereotyp. Věci a situace, které se odvíjejí stále a stále stejně. Pro náš mozek je ale stereotyp to pravé. Čím víc stereotypních situací, tím méně energie na danou činnost potřebuje. Je to jako řízení auta. Když jste si poprvé sedli za volant, vypadalo nemožně propojit pohyby a instrukce – sešlápnout spojku, mít nohu na brzdovém pedálu, zařadit rychlost, sledovat provoz, přidávat plyn, pouštět brzdu a nakonec se rozjet. Po mnoha hodinách už to tak složité není a nakonec tyto úkony vykonáváme automaticky. Mozek registruje, co a jak děláte, ale nemusí se na to plně soustředit. A tak je to u všeho. Jen mu musíme dopřát pauzu, aby načerpal energii.

Christiane Stenger je důsledná v uvádění zdrojů a studií. Pokud máte tedy zájem, můžete si o mozku, jeho fungování, paměti, motivaci či rozhodování nastudovat i odborné publikace. Podle mého vám bude stačit tato kniha, abyste pochopili základní principy, objevili techniky, které váš mozek nakopnou k větší kreativitě, produktivitě a nakonec třeba i vyšší inteligenci. A pozor, pokud se domníváte, že to zvládnete z pohodlí gauče, budete nemile překvapeni. Sport a fyzická aktivita úzce souvisí s naším mozkem. Takže než si vyrazíte pořídit knihu Nenechte svůj mozek zahálet, vezměte to oklikou, vynechejte některé stanice metra, vystupte o dvě zastávky dřív z tramvaje nebo autobusu, ať svůj mozek náležitě připravíte. Bude to stát za to.

Hodnocení: 89 %

Autorka: Kristýna Pekárková