Inferno: Šifra mistra Browna

Tady je možná pro některé čtenáře klíč k otázce, jestli se jim Inferno bude líbit. Celou knihou mě provázel nutkavý pocit, že je to další Brownova kniha psaná dle stejné šablony: Robert Langdon, starý kontinent, hezká dívka, se kterou by mohl hlavní hrdina zplodit krásné děti a snaha o záchranu světa.

Příběh začíná na Browna netradičně. Robert Langdon se vzbudí v nemocnici ve Florencii se střelnou ránou na hlavě, amnézií a netuší, kde je, proč tam je a jak se vůbec dostal do Evropy. O několik chvil později se ho neznámá vražedkyně pokusí znovu zabít. Společně s mladou atraktivní doktorkou se mu podaří uprchnout a začínají rozplétat události posledních několika dní, na které si Langdon vůbec nevzpomíná. Postupně tak s hlavními hrdiny navštívíme Florencii a Benátky, které autor popisuje tak věrně, až si je skoro dokážete představit před očima. V poslední části se přesuneme do exotického Istanbulu za překvapivým finále.

Bohužel musím souhlasit s většinou kritik, které jsem na tuto knihu přečetl. Zápletka je místy zbytečně komplikovaná, a to, kdo je hodný a kdo zlý, se tolikrát změní, že si pak nejste jistí ani tím, jestli je Langdon na správné straně. Stejně tak se mi moc nelíbil způsob, jakým Brown míchá historická fakta a fikci. Je možná přijatelný pro americké publikum, ale pro Evropana je to až příliš přitažené za vlasy. Možná je to tím, že příběh je psaný hlavně pro Američany, kteří si pravděpodobně myslí, že Venice (Benátky) jsou součástí Los Angeles.

A to je škoda, protože Brown není vůbec špatný vypravěč. Kniha má spád, je napínavá až do poslední kapitoly a neustále si vás bude připoutávat a vytvářet ve vás potřebu číst dál.

V posledních několika kapitolách to skoro vypadá, že se Brown inspiroval Indianou Jonesem v Poslední křížové výpravě, protože Langdonovi tady chybí snad už jenom bič a fedora na hlavě.

Knihu bych rozhodně doporučil každému, kdo má rád konspirační teorie a záhady. Toho, kdo již od Browna něco četl, další příběh Roberta Langdona neposadí na zadek, ale pro „prvočtenáře“ je to skvělá kniha. Nesmíte ale příliš věřit všem historickým referencím, které si na vás autor přichystá. Pokud budete Inferno brát jako docela povedený thriller, se kterým chcete strávit letní dovolenou na pláži, je to ideální kniha právě pro vás.

Hodnocení: 73 %

Autor: Petr Macháček

Zdroj obrázku: Flickr.com