3ec9e7f5

Indiánské zlato a zrod FBI

Při čtení se pohybujeme na jihu Spojených států amerických v období vzniku státu Oklahoma. Sledujeme indiánský kmen Osedžů ještě před útlakem bílého muže, přes postupné vytlačování do rezervací a zdrcující omezování indiánských práv. Osedžům, zvyklým prohánět bizony na travnatých pláních, byla postupem času vnucena a zákonem přidělena pouze část skalnaté neúrodné rezervace. Nikdo však nečekal, že pod vyprahlou půdou se skrývá zlatý důl – obrovské nerostné bohatství v podobě ropy. Pro bílého muže možná zákon schválnosti, pro indiány velké zadostiučinění.

Z chudých Osedžů se najednou stali velcí a zámožní páni, kteří si stavěli přepychová sídla, jezdili v drahých autech a mnoho z nich zaměstnávalo bílé tváře jako své sluhy. Jeden by řekl idylická pohádka. Bohužel záhy se vše začalo obracet, když byly zavražděny první oběti svého bohatství Charles Whitehorn a Anna Brownová.

Ač je kniha amerického novináře a spisovatele Davida Granna označována za „thriller o skutečných událostech“, osobně bych z popisu vynechala slovo thriller. Kdo by očekával divokou a napínavou jízdu poutavým příběhem, bude pravděpodobně zklamán. Při čtení jsem měla občas pocit, že se probírám archivem vyšetřovacích spisů nebo nahlížím do nějaké diplomové práce. Autor je více novinářem, než spisovatelem, a možná proto je kniha sice pečlivě rozdělena do několika částí (kronik) a kapitol, ale není příběhem v pravém slova smyslu. Dozvídáme se v ní mnoho podrobností o osedžských vraždách a jejich vyšetřování popisnou formou líčení historie. Autor používá mnoho letopočtů a nedůležitých jmen, které děj dle mého názoru spíš narušují a občas to čtenáře nutí vracet se o pár vět zpět, aby mu neunikly souvislosti. Samotný příběh je tedy tvořen syntézou přísných dějinných údajů a faktů a občasného vyprávění a přímé řeči několika stěžejních postav.

Protipólem tehdejších mafiánů a zločinců jsou detektivové postupně zdokonalující své vyšetřovací techniky. Dozvídáme se o začátcích používání daktyloskopie, balistiky a různých dalších metod nápomocných při vyšetřování vražd. Sledujeme, jak se ze zkorumpovaných šerifů, výhrůžkami zastrašených detektivů a netečných vládních orgánů, pomalu rekrutuje složka federálních vyšetřovatelů v čele s agentem Tomem Whitem a J. Edgarem Hooverem, šéfem nově vznikajícího Federálního úřadu pro vyšetřování, známého jako FBI.

Krvavé prachy představují ideální četbu hlavně pro zvídavé milovníky tajemné indiánské historie, jelikož mapují jeden z největších a nejskrytějších masakrů určité skupiny obyvatel. Sledujeme období téměř sta let, kdy se na osedžském území těžila ropa, jejíž nález stál život desítky, možná stovky indiánů. Člověk při četbě občas žasne, co jsou někteří lidé pro peníze ochotní udělat. Atmosféru celé knihy bych shrnula slovy Davida Granna: „Paralyzující strach se jako temný mrak vznášel nad údolími Osedžských vrchů postříkanými ropou.“

Markéta Psohlavcová