I z lovce se může stát kořist

„Všichni svou minulost nosíme pod kůží.“

Detektiv vrchní inspektorka Karen Pirierová z Jednotky starých případů se vrací, aby vyřešila případ záhadné kostry zavražděného na střeše školy Johna Drummonda. Jedinou stopou je karta k hotelovému pokoji. Každá odpověď otevírá nové otázky a inspektorka se za pravdou musí vydat na dalekou cestu…

V té samé době řeší právníci Mezinárodního trestního tribunálu pro bývalou Jugoslávii případ neznámého mstitele, který postupně zabíjí válečné zločince spojené s válkou na Balkánu, vždy několik dní před tím, než vůbec proběhne jejich zatčení. Jako pachatel se jim přímo nabízí nedostižný Dimitar Petrovič, chorvatský generál a zpravodajský důstojník chorvatské armády, který ve válce bojoval v předních liniích. Dostat ho však není vůbec snadné.

Do vyšetřování je postupně zatažena i Maggie Blakeová, profesorka Oxfordské univerzity, bojovnice za svobodu (kterou pomáhala šířit třeba i v Praze), autorka mnoha publikací o Balkánu a v neposlední řadě i bývalá milenka Dimitara, kterému neřekne jinak než Mitja. Žena, která s ním prožila největší hrůzy přímo při obléhání a bombardování Dubrovníku, a která nevěří, že by se stal oním samozvaným strážcem spravedlnosti.

Když se objeví nové a překvapivé skutečnosti, které dají celému vyšetřování jiný rozměr, rozhodne se Maggie vypravit do Chorvatska, aby zjistila něco o Mitjově minulosti, jíž se za ty roky tolik vyhýbala. Tam, v malé vesničce, stále zničené událostmi války, narazí na informace, které změní úplně všechno.

Pro ty, kteří se s touto autorkou setkávají poprvé, případně nepřečetli všechny v knihy v sérií, mám dobrou zprávu – děj knih minulých je v této jen letmo naznačen a není tedy třeba žádných speciálních znalostí.

Kniha je z části detektivkou, z části válečnou literaturou popisující události, které se odehrály během chorvatské války v letech 1991-1992 (v knize prostřednictvím zápisků profesorky Blakeové objevujících se nahodile napříč příběhem). Ačkoliv je děj zcela fiktivní, zápisky jsou založeny na skutečných vzpomínkách a zkušenostech dvou žen – profesorky Sue Blackové z univerzity v Dundee a doktorky Kathy Wilkesové, profesorky psychologie v Oxfordu. Právě díky doktorce Wilkesové získala kniha uvěřitelné popisy událostí během obléhání Dubrovníku.

Cesta kostlivců je kniha s výraznými ženskými charaktery, kterou ocení nejvíce ti, co si chtějí užít psychologický thriller a zároveň se dozvědět něco o Chorvatské válce za nezávislost.

Autorka: Klára Hausteinová