I malý život stojí za žití

9. 8. 2017 v 14.12

Přátelé, kteří se našli v době, kdy si hodlají zůstat nablízku do konce života. Čtyři muži, kteří se ve vzájemné lásce, přátelství a podpoře vydali do velkého světa. Jejich příběh vypráví působivý román Malý život.

Malcolm, DžejBí, Willem a Jude. Čtyři spolužáci, kteří se seznámili na univerzitě a stali se z nich nerozluční přátelé. Po promoci se všichni rozhodli žít v New Yorku. Plni nadšení, naděje a snů, avšak bez peněz a osobně trochu ztracení, se vrhají do velkého a opravdového života.

Willem pochází z malého ranče, kde vyrostl s rodiči a starším bratrem, od narození postiženým mozkovou obrnou. Willem je pohledný a laskavý, jeho povaha se mu často krutě nevyplácí. Rád by prorazil jako herec, ale prozatím se živí jako číšník v restauraci, kde si herecké umění trénuje na hostech.Malcolm vyrostl v bohaté rodině, žil si v očích ostatních bez starostí, i když nic není samozřejmě tak růžové, jak se na první pohled zdá. Malcolm je architekt, svázaný konvencemi a vnitřně utrápený.

DžejBí je pravý umělec, rozervaný malíř, který se nehodlá podřídit systému, diktátu společnosti a běhu světa. Ostatní mu fandí a často obětavě pomáhají se zdánlivě nesmyslnými projekty. DžejBí dokáže být sžíravě pravdivý, často krutý a pro slovo nejde daleko. Jude, určitý středohor životů ostatních tří, je tichý, občas odtažitý a velmi chytrý právník, v jehož minulosti se však skrývá velké, temné tajemství. Nese si životem bolest, křivdu a věčné jizvy.

Jejich životy se neustále vzájemně proplétají, mísí a ovlivňují. Podporují se ve svém snažení, živí se, když je právě hluboko do kapsy, milují i nenávidí. Román Malý život mapuje životy ústřední čtveřice i jejich dalších příbuzných a přátel po několik desetiletí. Děj volně klouže od jednoho k druhému, stejně tak, jako se v životě setkáváme s našimi přáteli a společně, a přesto jen vedle sebe, žijeme naše životy.

Americká autorka Hanya Yanagihara napsala působivý román o hledání vlastní identity, sexuální identifikaci, o lásce milenecké i přátelské, touhách a vnitřním neštěstí. Malý život je psán krásným, vzletným jazykem a stylem, který nenechá čtenáře odpočinout. Při čtení neustále toužíte po dalším a dalším pokračování rozvětveného a složitého příběhu.

Lidský život plyne někdy poklidně a jindy uhání jako splašené hříbě. Stejně tak se odvíjejí osudy našich čtyř přátel. Jestli se čtveřici podaří zůstat spolu celý život, kam je život zavane a kdo propadne jaké vášni či touze, už si přečtěte v nepřehlédnutelném románu, vydaném nakladatelstvím Odeon. I když už vás potká trápení, vzlety i pády, nejdůležitější je nikdy nezapomenout, že i ten zdánlivě nejmenší život stojí za to prožít a dožít naplno.

Autorka: Helena Herynková