Hrátky se strachem

Alexander Hoffman má život, po kterém mnozí touží. Vždy byl o krok napřed, dokázal vidět věci jinak a dokonce se v ženevském CERNu podílel na vývoji Velkého hadronového urychlovače. Samotář odsouvající vše intelektuálně nezajímavé na periferii zájmu, kterému to však zapaluje ve správnou chvíli. Po odchodu z CERNu založil s Hugem Quarrym algoritmický hendžový fond, pro který pracuje několik desítek největších mozků světa. Výsledkem snažení je pak algoritmus Vixal-4, který dokáže s neskutečnou spolehlivostí odhadovat trhy a jejich vývoj. Pro všechny zúčastněné to vypadá jako výhra a začátek blahobytu.

Čím více toho člověk má, tím více si začíná být vědom, kolik může ztratit. Alex i jeho žena Gabby žijí v novodobé pevnosti, kde je vše 24 hodin denně v plné režii elektroniky a nejmodernější zabezpečovací techniky. Také ve firmě převzala vládu digitální technologie, nikde nenajdete žádný papír. Ve zdánlivém bezpečí se však skrývá Achillova pata a Alex začíná pochybovat, čemu může věřit. Prvním podezřelým jevem je zásilka s hodnotným výtiskem knihy, který obdrží, ale neví od koho. Kolotoč se naplno roztáčí ve chvíli, kdy Alex zjistí, jak snadno se dá obejít zabezpečení domu a objeví v kuchyni nevítaného hosta. Na scénu nastupuje paranoia a všudypřítomný strach.

Kniha se čte překvapivě lehce. Uvítala jsem slovníček odborných pojmů na konci, který značně zjednodušuje orientaci. Robertu Harrisovi se nedá upřít, že na rozdíl od jiných autorů nevyhledává rozvleklé začátky, děj se rozbíhá hned od prvních stránek a již po první kapitole cítíte mírné napětí, co se stane dál. Co mě však mírně zklamalo, byl fakt, že z velice zajímavého psychothrilleru děj místy zabíhal do otřepaných situací, jaké v knihách tohoto žánru vídáme častěji. Naštěstí jich nebylo příliš a vzhledem k povaze příběhu se dá pochopit, proč k nim autor přistoupil. Ve výsledku je Index hrůzy velice příjemným čtením. Třešničkou na dortu je pak fakt, že se děj odehrává v pouhých 48 hodinách. I přesto však můžeme sledovat u postav vývoj a nedostáváme se do těžce uvěřitelných vod.

Index hrůzy si oblíbí ti, kteří mají rádi napětí a trochu toho psychického tlaku na čtenáře. Díky přívětivému stylu autora si nebudete připadat jako hlupáci, i když burze nerozumíte, ba naopak si možná nějaké ty postřehy odnesete.

Autorka: Veronika Háková

K dispozici také e-kniha.