Hledání ztracené civilizace

Graham Hancock navazuje na téma, které otevřel již ve své knize Otisky božích prstů, která se před dvaceti lety, záhy po svém vydání, stala bestsellerem. Nastiňuje poněkud troufalou teorii, že za současnou podobu lidského pokolení vděčíme prehistorické a velmi pokročilé civilizaci, která byla před 12 800 lety zničena záhadnou katastrofou. Následně se pár vyvolených přeživších stalo učiteli a průvodci pozůstatků jednotlivých národů. Předali jim nejen znalosti z oblasti zemědělství, stavebnictví a architektury, ale i astronomie a matematiky a vznikly tak stavby, které si doposud zalouží náš obdiv.

V první části knihy se autor zabývá právě onou pohromou, která měla za následek, že tehdejší svět upadl do chaosu a zapomnění. Graham Hancock uvádí, že se mohlo jednat o srážku s kosmickým tělesem, které svou energií vyvolalo okamžité roztání mohutné ledovcové masy, která pokrývala postatnou část pevniny, což vyvolalo světovou potopu. Svou hypotézu, kterou konzervativní geologická obec zcela odmítá, opírá o řadu důkazů a objevů, které byly v nedávných letech odhaleny. Kromě řádných vědeckých studií tuto domněnku zakládá také na mnoha mýtech a duchovních textech, kde se motiv ničivé potopy a tzv. hrozby přicházející z nebe opakuje ve všech podobách. Všichni jistě známe biblický příběh Noemovy archy. Podobné legendy najdeme třeba i ve starověkých sumerských či egyptských textech.

Ve druhé části knihy naopak rozvíjí ideu dávné a moudré civilizace, které vděčíme za řadu zkušeností a vědomostí. Tito lidé údajně vystupovali v podobě jakýchsi mudrců, kteří byli vyvolení bohy – odtud název knihy Boží mágové. Teorie je to převratná a řada renomovaných vědců pro ni nemá přílišné pochopení a je tedy podrobována časté kritice. Ovšem autor si stojí za svým a předkládá vnímavému čtenáři řadu nesporných důkazů z oblasti archeologie, astronomie (tuto část považuji za velmi zajímavou), paleontologie a dalších příbuzných oborů. Závěrem vyjadřuje snad až kacířskou otázku, zda nám dávní obyvatelé naší planety nechtěli předat šifrované poselství ve smyslu blížícího se konce světa.

Musím uznat, že dílo je opravdu důkladně zpracováno. Celý text je proložen citacemi, ať už z odborných článků a časopisů či z překladů zásadních náboženských a mytologických textů. Pokud byste autorovi nevěřili, vše zmíněné si můžete ověřit, neboť rejstřík zdrojů je vskutku sáhodlouhý. Jsem v těchto oborech pouhých laikem, tudíž se necítím být povolána soudit nakolik jsou autorovy hypotézy vědecky hodnověrné a nakolik se jedná spíše o jakési konspirační teorie. Nicméně čtení je to zajímavé, ale upozorňuji, že také velmi náročné na pozornost. Pokud se vaše znalosti zeměpisu a dějepisu sestávají z pouhých vzpomínek na hodiny ve škole, budete mít možná chvíli problém se do knihy začíst a sem tam je třeba si některé informace ujasnit i z jiných zdrojů.

Pokud vás zajímá historie a záhady a ve vašem nitru tajně dřímá Indiana Jones, věřím, že vám má kniha hodně co nabídnout.

Autorka: Monika Riesová