aaded510

Hledání sebe sama v labyrintu vztahů

Malka je adoptovaná. A ačkoli se jí náhradní rodina snažila dát co nejvíc lásky, stigma nechtěného dítěte si s sebou nese celý život. Nevyzná se v ní nikdo, ani ona sama, a raději ubližuje ostatním, jen aby nebyla sama zraněna. Inka, její náhradní máma, si pro dcerku přeje jen spokojený a spořádaný život, a ačkoli se své dceři snaží porozumět, nedaří se jí to. Alice by chtěla dítě, zoufale a za každou cenu, ale s manželem Romanem přes všechnu snahu zkrátka nedokáží počít. A pak Malka potká Romana…

Dita Táborská se ve své překvapivě vyzrálé prvotině dotýká závažných témat jako je adopce či nenaplněná touha po mateřství a zdatně je překrucuje do vtipných situací, zběsilých myšlenkových procesů dotyčných a neuvěřitelně svižného děje.

Vše se odehrává v současnosti a probíraná témata jistě v dnešním světě řeší mnoho lidí. To sice Malinku staví do nelehké pozice, ale zároveň jí mnoho žen, které prošly podobnou zkušeností, naprosto porozumí. Osvojení dítěte, nemožnost otěhotnět a ostatně všechny ostatní strasti spojené s rodičovstvím a vztahem rodičů s dětmi jsou zkrátka hluboce citlivá témata, o kterých je těžké psát i číst. Dita Táborská naštěstí nemá potřebu cokoli zaobalovat do líbivých slov, naservíruje to rovnou a bez okolků. A body pro ni, že to nepůsobí uměle, ani pateticky.

Malka je poměrně zdařile vykreslená postava. Touží být milována, ale přesto kope kolem sebe a bližším citům se brání. Zmatená a přece jistá sama sebou, silná i křehká, milovaná i zatracovaná. Psychologicky poněkud nejednoznačná, ale o to více čtenářsky atraktivní. A ostatní hrdinové rozhodně nehrají druhé housle, naopak leckdy Malku předčí. Autorka odhaluje i ty stránky duše, kterými se není zrovna radno chlubit, ale neupírá svým postavám snahu se nalajnovanému osudu vzepřít. To, že je často všechno úplně jinak než by se dalo čekat, tak dává příběhu značnou míru nepředvídatelnosti a udržuje čtenáře v tempu.

Kniha je velmi dobře řemeslně zvládnuta, navíc si autorka umí s češtinou skvěle hrát a uznejte sami, že s výrazy jako je zadkolez je český jazyk jedinečný.

Malinka je román o bolestných citech, které provázejí všechny formy rodičovství a o hledání identity a místa ve společnosti v souhře, anebo navzdory svému přesvědčení. Ale zároveň se tam autorce podařilo propašovat dostatek vtipu a nadhledu, aby čtenář nedočetl knihu s naprostou frustrací. Doporučila bych ji všem, kteří se rádi nechávají dojmout či potrápit komplikovanými osudy a pobavit zamotanými lidskými vztahy.

Autorka: Monika Riesová