10bc935a

Hlavně se neplácat jako losos v kaluži

Barbora je cynické stvoření. A není divu, moc lásky a porozumění si doposud neužila, rodiče ji opustili velmi malou, o pořádného chlapa nezakopne. A tak se protlouká životem jen se svou babičkou Miladou, která je jí ale zároveň nejlepší a vlastně jedinou kamarádkou. Zvrat bohužel nastává, když Miladě oznámí, že trpí nevyléčitelnou nemocí a brzy zemře. Barbora je náhle nucena postavit se světu čelem a poprat se s osudem. Možná by byla mnohem klidnější, kdyby tušila, že babička jí nadále zůstává nablízku, aby i z nebe pomohla v těch nejtěžších chvílích, které Bárku ještě čekají. Jak a jestli se to Miladě i Barboře povede, už prozradí český román.

Román s neotřelým názvem Losos v kaluži, vycházející v nakladatelství Albatros Media, je skvělým čtením pro všechny, kterým imponují niterné a drobné příběhy, na první pohled jednoduché, ale uvnitř spletité a napínavé jako naše vlastní životy. Losos v kaluži je křehkým příběhem dvou žen, s nimiž si osud nemile pohrál, ale jejich vzájemná podpora a pochopení je uchránila před neštěstím světa.

Autorka Markéta Lukášková stvořila hrdinky, rozdílné jako oheň a voda, které si ale obratem obě zamilujete. Milada, klidná, rozvážná žena, zmoudřelá věkem i zážitky, je dokonalou průvodkyní pro mladou, trochu ztřeštěnou Barboru. Barbora, navenek cynická a vyrovnaná mladá dáma, která si však často neví rady a mrská se jako onen losos. Její jízlivý, ironický a skvěle padnoucí humor vám učaruje a probudí touhu tu či onu větu (či hlášku, chcete-li) použít v nějakém reálném rozhovoru. Obě hrdinky se spravedlivě střídají ve vyprávění a čtenář má tak možnost sledovat vývoj děje ze dvou pohledů, z nichž jeden je vlastně pohledem přímo z nebe.

Lukášková bere čtenáře do nejtajnějších zákoutí lidské mysli i za hranice skutečného světa, aby vyvedla na světlo tajemství a velké životní pravdy. Báječným bonusem pro milovníky kvalitní literatury je, jak si autorka hraje se slovy. Kniha je napsána krásnou češtinou, dýchající jakýmsi odkazem starých, dobrých časů. Losos v kaluži je příjemným čtením na líný podzimní víkend, u něhož si odpočinete i s chutí zavzpomínáte na ty, kteří už vás opustili, ale možná jsou tu pořád tak trochu s vámi, aby viděli, jak vám to jde.

Autorka: Helena Herynková