Historie hořící plamenem

Atmosféra v Mnichově v březnu 1932 je hutná a nepokojná. Do města plného pouličních šarvátek mezi národními socialisty a komunisty přijíždí mladá Erna Leitnerová, aby zde započala nový život a také naplnila své tajuplné poslání, které autor před čtenářem rozvíjí krok za krokem ve stále napínavějším příběhu. Většině začíná svítat, když získá práci ve fotografickém ateliéru po boku Evy Braunové, všem ostatním to pak docvakne, když na focení dorazí i velký Vůdce, Adolf Hitler. Erna totiž skrývá obrovské tajemství, které nikdo nesmí odhalit. A jejím úkolem není nic menšího než záchrana lidstva.

Že je Petr Eisner zdatný vypravěč, dokázal už ve svých předchozích dílech, Rychlé lodě do pekel, Obranný reflex a Milující sestra. Ač se může stát, že spolu knihy nijak nesouvisí, ve všech vyniká Eisnerův osobitý styl a umění si se čtenářem pohrávat jako kočka s myší. Několika slovy dokáže zcela převrátit děj na uplynulých stránkách a další větou zase všechno odvolat a vrátit zpět.

Rok ohně je navíc působivě zasazen do reálných kulis a slouží tak i jako opravdu nenásilné dějepisné opáčko. Prostředí Mnichova a Berlína třicátých let minulého století je zde vykresleno v živých barvách tak hmatatelně, že má čtenář pocit, jako by byl všemu osobním svědkem. Eisner používá lehký jazyk, který se příjemně čte a prokresluje každého mluvčího charakteristickým způsobem, na druhou stranu se však čas od času nezapře jeho vnitřní básník a narazíte i na mnohem barvitější a poetičtější obrat, než byste čekali.

Rozhodně však nečekejte nic pro útlocitné duše, Eisner si nebere servítky a všechno servíruje otevřeně a syrově – ať už mluvíme o drsně vylíčeném vynuceném sexu nebo detailně popsaných zraněních. Nic však není samoúčelné a každý drastičtější popis slouží k dokreslení dané situace a dává jí mnohem přesnější kontury.

Postavy jsou živoucí a propracované až do té míry, že jsem měla místy pocit, že na mě z papíru přímo promlouvají. Díky Roku ohně už Goebbels, Himmler nebo samotný Hitler nebudou jen jmény, staly se z nich osoby z masa a kostí, které je možné si vybavit, představit, zasadit do kontextu. Samotná hlavní hrdinka Erna vlastně zůstává v pozadí a příliš se toho o ní nedozvíte, ale není to na škodu. Ona je jen pozorovatelem mnohem většího a komplexnějšího představení, jedním kolečkem v pečlivě seřízeném strojku, které vypovědělo poslušnost.

A nejlepší… nejlepší je závěr, který vyrazí dech, zamrazí a přiměje k zamyšlení. Tak sladkou třešničku na vršku chutné knihy jsem už dlouho nesezobla.

Z knihy jsem byla zkrátka nadšená. A nadšení budou i všichni ti, kteří mají rádi tak trochu skutečné příběhy, meziválečné období, hrátky s tokem času a poutavé vyprávění. Rok ohně vás chytí a nepustí a po dočtení tohoto částečně politického, částečně osobního dramatu se vám s Ernou vůbec nebude chtít loučit.

Autorka: Kateřina Stupková

K dispozici je i e-kniha.