Hilda je kámoška

2. 1. 2017 v 15.25

Naštěstí čekání na návrat Hildy trvalo jen půl roku. Takovou úlevu pochopí všichni, co si „první“ Hildu přečetli. Jinou takovou (modrovlasou) sympaťačku totiž v komiksech nepotkáte.

Luke Pearson si dost pravděpodobně splnil svůj dětský sen. Především ale svými knihami plní sny naše. Jestliže vás Hilda bavila, pokračování s prosťounkým titulem Hilda se vrací vás sotva může bavit méně. Skoro až s jistotou se dá naopak říci, že „dvojka“ vás vtáhne ještě víc. A to si prosím uvědomte, že Hilda se s maminkou přestěhovala ze zalesněné krajiny do města Trolberg. Jenže to, co zprvu vypadá jako prostor, jenž uvězní veškerou imaginaci, se rázem změní v napínavé a pestré bludiště možností a zážitků.

Luke Pearson rozehrává další příhody, kdy se věnuje postupnému sžívání Hildy s novým prostředím, tak objevům, které dokáží, že nic vlastně není všední – a každý malý detail kolem nás může sehrát svou důležitou roli v příběhu (a dobrodružství). Hilda sklízí potlesk, při popisu zápletek by nás takový ohlas mohl překvapit. Vlastně nejsou kdovíjak promyšlené a vypravěčsky budované (nechci přesto prozrazovat). Jenže i to se spolupodílí na kráse Pearsonova počinu. Jednoduchost příběhů totiž umožňuje, aby si autor mohl všímat drobností, aby byl dostatek času a místa (bavíme se přeci jen o komiksu) na naše vlastní čtenářské domýšlení a objevování. A aby si knihu do ruky mohlo vzít i naše dítě a chápalo, co se v ní děje.

Hilda se vrací jen dokazuje, jak Luke Pearson skvostně snoubí vyprávění příběhu s vyprávěním obrazovým. Nemusí trousit vtipné hlášky, abyste se nad obrázky pousmáli. Nemusí to přehánět s drsností, abyste měli chvílemi i obavu, aby se Hildě něco nestalo. Co je však podstatné, středobodem vesmíru je stále ona – malá holka, kterou Pearson čarodějně vytvořil tak, že si vás od prvního komiksového okna získá. Budete se s ní hned chtít skamarádit, být po jejím boku, pobíhat za ní, lézt po zídkách, pelášit lesem, schovávat se za stromy, řešit spolu s ní domácí skřítky… Hilda je zkrátka jedna z nejsympatičtějších fikčních postav, které jsem měl možnost v literatuře potkat.

A když si k tomu všemu přičtu i výtvarnou kultivovanost obrázků, z níž je celá kniha složená, nemůže mě Pearson nemít na své straně. Díky velkému knižnímu formátu se celá vaše hlava za knihou krásně schová, jako byste mohli do těch komiksových oken vstoupit. Svět kolem vás přestane na čas existovat. Jste s Hildou a jste okouzleni.

Potřebujete k vysvětlení mých 100 % ještě něco dodat? Já myslím, že to stačí, teď šup, jděte se s Hildou projít.