Hele, brácho, dej se do klidu

V Brně se poslední dobou víc a víc těší pozornosti mladé čtenářstvo. A nejde pouze o young adult literaturu, ale především o knihy pro ta menší dítka. Zatímco mezi stálice už patří Tappi, ne tak dávno si na policích začal místo budovat Agus se svými přišerkami. A nyní máme zaděláno na další sérii, pro kterou, stejně jak pro Aguse, je mimo jiné typická jistá dávka sympatické drzosti – stejně jako obrazový doprovod.

Jestliže však knihy s Agusem využívaly ilustrace, mnohdy rázu komiksových panelů, coby doprovod k textu, novinka s Ptákem a Veverčákem už přímo komiksem je. Se vším všudy. Jednotlivé panely sice jen sporadicky překvapí svým rozmístěním, tvar i velikosti se vzájemně od sebe liší jen minimálně, vzhledem k cílové skupině (čtenáři od 7 let) jde však o moudré rozhodnutí. Přeci jen je zde podstatnější srozumitelnost, než honba za invenční práci s formou.

Ale k příběhu. O tom zatím nepadlo prakticky ani slovo. Jen perex nastínil, že komiks nám představí dvě ústřední postavy, hrdiny, kteří mají k sobě povahou značně daleko. I když… jak se to vezme. Oběma budete fandit, oba v sobě nesou ingredience potřebné pro postavy, k nimž by měly děti upírat svou pozornost a případně si od nich převzít i nějaký vzorec chování. Odlišují se však náhledem na svět – na okolí, ale i na život. Zatímco Pták je rozpustilý dobrodruh, radující se z každého dne a z každé možnosti prožít nějaké dobrodružství, Veverčák má v tomto směru naprosto vyhraněný postoj. Doma je nejlépe, doma je bezpečno. Důležitý je plán (například nastřádat si dostatek potravy), jakékoliv překvapení sebou nese potenciál nebezpečí. A to on nerad – protože se zkrátka hodně bojí.

Když se cesty těchto dvou zkříží, za což může i velký zrzavý kocour (no, je to skoro tygr!), jejich životy naberou jiný směr. Zejména tedy v případě Veverčáka. Ale výzvy mohou kromě rizika sebou nést i veselost a obohacující poznání, no ne?

Pták a Veverčák na útěku otevírají sérii bez sebemenšího zaváhání. Určitě autorovi, Jamesi Burksovi, pomáhá fakt, že se opírá o dostatek odzkoušených vzorců. Trošku sečtělejší čtenář tak bude dost pravděpodobně předvídat děj i chování postav, nicméně své dětské čtenáře vede suverénně a jistě, aby si užily jeho putování (respektive putování Veverčáka a Ptáka) co nejvíce. A že těch různých bodů zvratu a vtípků potkají!

Obdobně jako u Aguse, i zde má kresba energii. Každý panel obsahuje spoustu pohybu, dynamiky, přitom charaktery mají jasnou tvář a gesta. A vůbec kompozice udržuje Burks velmi čitelné, i díky zjednodušení v popisnosti a barevné škále. I díky se na komiks skvěle dívá. Potěší tak nejen děti, ale i ty, kteří zkrátka mají rádi komiksy nebo animované filmy.