Gianrico Carofiglio: Nevědomý svědek

Seznamte se s advokátem Guidem Guerrierim. Od prvních chvil vám bude protivný. Je nabubřelý, arogantní a příliš sebejistý. A když se mu po pár stránkách rozpadne manželství, málokdo by ho politoval. Jenže jak už to je třeba u Phila Marlowa nebo Harry Holea, ten arogantní člověk si pomalu začíná získávat srdce čtenářů (a o něco snáze čtenářek). Ve své bezvýchodné situaci bere případ, který je stejně zoufalý, jako on.

Senegalský prodejce je obviněn z vraždy malého chlapce. Existují důkazy proti němu, výpovědi svědků – prostě šance, že bude osvobozen, je minimální. Guido se nevzdává, také proto, že potřebuje něco dělat. Nepřemýšlet nad životem, který se mu nepovedl a mít nějakou „zábavu“.

Plamenná obhajoba mladého Senegalce mu vrací chuť do života a stává se tak pověstným stéblem trávy, které se Guido chytne a nepustí. Před očima čtenáře se odehrává působivé soudní drama, které má druhou rovinu. Kromě lidského rozměru je působivá i věrohodnost prostředí. A to Gianrico Carofiglio dobře zná. Z pozice bývalého soudce ví dobře, jak probíhá soudní proces a zná i podobu světa „za soudní síní“. Carofigliovi se povedlo vytvořit postavy, kterým věříte každou větu i pohnutí mysli.

Znalost tématu a prostředí ale samozřejmě na dobrou knihu nestačí. Pokud nemáte talent vyprávět příběh, nepomůže vám nic. Carofiglio ho naštěstí má a tak si po pár stránkách uvědomíte, že nemůžete přestat číst. Nejdřív je čtenář zapojen do osobního života advokáta Guida, a teprve potom se začne vyprávět příběh o soudním líčení. Lépe tak pochopíte motivy, které stojí za advokátovou umaností, se kterou beznadějně vypadající případ vzal.

V Itálii vyšel Nevědomý svědek v roce 2002 a stal se úspěšným startem Carofigliovy literární dráhy. Na její úspěch navázal volným pokračováním – knihou Přechodné dokonalosti (v češtině má vyjít na podzim). Romány s Guidem Guerrierinim jsou dnes už čtyři, byly přeloženy do mnoha jazyků a úšpěšně zfilmovány.