ec7bda47

Geniální detektiv s vytříbenou chutí

Australský spisovatel Jack Heath (1986) je známým autorem thrillerů pro mládež. Za své romány získal řadu cen a oblíbili si ho čtenáři i literární kritici. Smlouvu s nakladatelstvím uzavřel v osmnácti letech a od té doby mu pravidelně vychází příběhy, které se stávají bestsellery. Mrchožrout je jeho prvním románem pro dospělé čtenáře a rovnou říkám, že je to nářez. Autor přiznává, že Mrchožrout je kapánek nechutný, ale je mi jasné, že když to říkal, spiklenecky pomrkával.

To, co řeknu, si nejspíš bude protiřečit, ale Mrchožrout je geniální spojení hrůzy a legrace. Je to neskutečná nadsázka plná černého humoru, báječných hlášek, a tak odporných detailů, že to chce opravdu silné žaludky. Mrchožrout je thriller pokropený krví a zároveň je to klasická detektivní hádanka, kde najdete všechna vodítka k úspěšné dedukci a vyřešení několika komplikovaných zápletek. Stopy tu sice jsou, ale jsou schované tak bravurně, že vás ani netrkne, že zrovna tohle by mohlo být důležité.

Uvedu příklad. Timothy se rád svěřuje s detaily ze své minulosti. Řada autorů detektivek to dělá proto, abyste si uvědomili, proč je jejich hlavní hrdina poněkud vyšinutý. Jenomže Heath to dělá i proto, aby mezi na první pohled zbytečné řečičky poschovával důležité informace. Několikrát jsem se až musela smát sama sobě, když jsem si uvědomila, co mi uniklo a co jsem považovala za nepodstatné. Mrchožrout vás udrží v napětí od začátku do konce a udržel by vás tam i nebýt oněch krvavých a nechutných … ehm excesů.

Teoreticky by vám postava kanibala měla být odporná, ale věřte mi, že se do něj zamilujete. Jak se to autorovi podařilo? Trikem je vyprávění v první osobě, které je více než upřímné. Timothy se vám vydá všanc. Nezatají jedinou myšlenku, přizná se ke všem hrůzám, které kdy spáchal, nebo které si alespoň představuje. Navzdory logice a mravům vám ale bude sympatický a budete se těšit na další nálož jeho dvojsmyslů. Díky němu si uvědomíte, jak můžou vyznít naprosto nevinné větičky, pronáší-li je kanibal.

Protože jsou adolescenti velmi náročným čtenářským publikem a je zatraceně těžké udržet jejich zájem, Heath vypiloval čtivý a svěží styl vyprávění. Jeho věty jsou krátké, v textu převažují dialogy, a když jde sloveso nahradit citoslovcem, tak proč by ho nenahradil? Mrchožrout je tím typem příběhu, kde se může stát doslova cokoliv. A věřte mi, že se to opravdu stane. Zapomeňte na americké thrillery o psychopatických detektivech, které jsou, upřímně řečeno, na jedno brdo.

Mrchožrout je originální, škodolibý a zábavný. Ani jedna ze zápletek se nevyvíjí tak, jak byste předpokládali. Jack Heath boří tabu, vysmívá se klišé a baví se tím, jak vás šokuje. Příběh je uzavřený, zločinci odhaleni a potrestáni, ale přesto se neodvažuji tipovat, jakým směrem se budou ubírat další díly z chystané série. A tak o tom raději nebudu přemýšlet a budu si jen přát, aby vyšly co nejdříve. Timothy Blake je totiž chlápek, který se vám zažere pod kůži. Ehm. Zažere pod kůži? Raději toho nechám a jen vám popřeji skvělý čtenářský zážitek.

Veronika Černucká