Francouzova milenka je hravá pocta klasickým románům

V příběhu se seznamujeme nejprve s Charlesem Smithsonem a jeho snoubenkou Ernestinou. Během procházky mladý pár potkává tajemnou ženu, z níž se vyklube Sarah Woodruffová – poněkud nešťastná postava, která záhy pořádně rozvíří osudy všech hrdinů. Poněkud labilní mladá dáma v sobě nosí tajemství ohledně francouzského poručíka, se kterým navázala poměr a následně zůstala sama, v tichém očekávání jeho návratu.

Charlese její příběh zajímá, něco ho k tajemstvím opředené Saře přitahuje. Nejprve touha rozklíčovat, co skrývá a snad i čestné úmysly. Jenže Sarah mu se životem zahýbe víc, než by se dalo čekat. Vedle Charlese a Sarah sledujeme i osud Ernestiny, trochu rozmazlené a naivní slečinky, která však Charlese hluboce miluje a těší se, až se stane jeho ženou, nebo třeba Charlesova sluhy Sama a jeho milé.

Celý příběh provází vypravěč stylizovaný do samotného autora knihy, Johna Fowlese. Vypravěč, který je vševědoucí a všemocný, čtenáře udržuje při vědomí, že všechny postavy knihy jsou pouze fiktivní. Právě tyto vstupy jsou pravděpodobně tím nejzábavnějším na celé knize, která jinak po příběhové stránce evokuje tradiční milostně-historické romány, v tomto případě zasazené do viktoriánské Anglie.

Příběh je spletitý, dočkáte se mnoha odboček a příběhů zdánlivě okrajových postav, které ale příběhem hýbou více, než by se mohlo zdát. Román jako celek působí skutečně jako pocta všem mistrům klasických románů. Fowles se k nim řadí s úctou a zároveň hravostí, která zaručuje, že Francouzova milenka jen tak nezapadne.

Kniha je místy trochu zdlouhavá, což koresponduje s větším rozsahem, nicméně stále udržuje příjemné tempo a John Fowles navíc i tentokrát potvrzuje, že je velmi schopný spisovatel i fabulátor. Francouzova milenka rozhodně stojí za přečtení a následně i za zhlédnutí – ve slavné filmové verzi si titulní roli zahrála Meryl Streep.

Autorka: Alžběta Široká

K dispozici je i e-kniha.