Film z kostiček

LEGO představuje značku natolik univerzálně platnou, že o marketing filmu bylo prakticky vystaráno. Kdo by si někdy s kostičkami z Dánska nehrál? (Nepočítejte mě, já dostával od rodičů jenom českou Chevu…) Kdo někdy nekoukal fascinovaně na množství světů, které lze z LEGA postavit? Můžete se pohybovat ve vesmíru, v budoucnosti i dávné minulosti, v našich i exotických končinách, odkazovat na známé (super)hrdiny, stejně jako hladit narůžovělý kýč. A dobrá zpráva zní: tvůrci filmu všechny cestičky, kudy se při hrách s LEGEM lze ubírat, využili a namixovali do jediného příběhu. A to tak, že – snad s výjimkou prvních deseti, patnácti poněkud psychedelických minut (přeci jen, vjemů je tolik!) – vše dává smysl, vše spolu dokáže komunikovat, vzájemně se doplňovat, ale stále se ubránit dojmu, že má jít pouze o efekt. Ano, o ten sice také tvůrcům bezpochyby jde. Vždyť v LEGO příběhu najdeme tolik akčních scén jako v poctivě odvedeném hollywoodském blockbusteru. Jenže scénář počítá s tu více, tu méně promyšlenou psychologií hrdinů, nenechává diváky na pochybách, jaké mají postavy motivace, doplňuje vše o funkční propojení zvratů s chvílemi odpočinku (kdy se budete prostě jen usmívat či smát) a v neposlední řadě přidává příběhu velmi příjemný – a překvapivý – závěr se sdělením, které téma posouvá zase o jeden stupeň výše.

Záměrně se vyhýbám jakémukoliv popisu děje, protože bych mohl ubírat na překvapivosti, už třeba toho, kdy se jaká (známá až kultovní) figurka objeví na place a jakou roli sehraje. Ale divák nebude vnímat pouze příběh, ale také odzbrojujícím způsobem krásnou animaci a prostředí. Ačkoliv film tvůrci animovali pomocí počítače, využili menšího počtu snímků za sekundu, než bývá obvyklé, dopomohli tak k posílení iluze trošku těžkopádného/neohrabaného pohybu LEGO figurek. A spolu s ním napomohli realistickému vzezření i úmyslně vytvořenými chybičkami při výrobě LEGA, přiznávají nejrůznější švy, popřípadě už i poničení (kosmonautovi z 80. let praskla helma na místech, kde obvykle skutečně k nalomení dochází). A především: kompletně vše je z LEGA, od mračen, přes písek či proudící vodu, stejně jako střelbu ze zbraní. Jde o tak fascinující podívanou, až to vlastně může občas působit protichůdně. Vjemy dostávají natolik zabrat, že se v obraze nelze zcela orientovat. Tvůrci rozehrávají akce vskutku neotřelé a velkolepé, když k tomu připočtete, že vše tvoří kostičky z LEGA, vzniká gejzír, jež napíná oči a naši pozornost.

U pochval bych ale měl více skloňovat slůvko humor. Legrace je v LEGO příběhu “neuriekom”, jak by řekli bratři Slováci. Sem tam sice koketuje s infantilností – zvláště zpočátku filmu a v případě chování ústředního hrdiny – více a více však zarývá drápky do světa odkazů na jiná díla, žánry a filmové postupy. Kdyby byl čas na pauzu, určitě by některé vtipy vyzněly lépe, vlastně by jich ve filmu – stejně jako těch kostiček – mohlo být méně. Zvláště vtipnou figurkou je Vitruvius a u autorské písně Batmana budete pravděpodobně hledat ovladač, abyste film na chvíli zastavili a mohli tak bránici dát chvíli na oddech. Při této příležitosti bych dovolil upozornit, že narozdíl od projekcí v kinech, máte možnost si film pustit v originálním znění. Jde o doporučení, které se opírá už o samotný výčet herců. Neslyšet Morgana Freemana nebo Liama Neesona by byla obrovská škoda!

A až se dosmějete, prohlédněte si bonusový materiál. Ten se sice občas snaží být více vtipný a neformální, než ve skutečnosti je, na straně druhé je příjemné vidět další animace, s nimiž se tvůrci namáhali jen právě pro odkrytí zákulisí filmu. Materiálu se na disku nachází dostatek, spíše má zábavnou funkci, nežli informativní hodnotu. (Ale můžete vidět, jak to vypadá ve skutečné továrně na LEGO.)

Sečteno a podtrženo, LEGO příběh patří mezi nejlepší animované filmy daného roku. Pobaví především starší diváky (ale je dostatečně dynamický a barevný, aby okouzlil i ty malé), je sofistikovaný i dětsky hravý současně. Neuškodila by mu větší míra střídmosti, ale na druhou stranu, pokud máte k dispozici tolik LEGO kostiček, drželi byste se zkrátka?