Novinářka na stopě zločinu

Poprvé se setkáváme s Annikou Bengtzonovou – novinářkou, která se nezastaví před ničím. Je proslulá tím, že dokáže z lidí vytáhnout i to, co nevědí. Má své zdroje u policie, umí klást otázky tak, že jste sami překvapeni, co jí všechno řeknete a nebojí se napsat téměř vše. Prostě Annika je novinářské eso, jak má být. Zatímco její profesní kariéra míří výš a výš, její osobní život na tom tak dobře není. Manželství chladne, jak tělo obětí, o kterých píše a na své děti má čím dál tím méně času. A když dojde na olympijském stadionu k výbuchu, při kterém zemře organizátorka her, má toho času ještě méně. S pokračujícím vyprávěním čím dál tím více odhalujeme svět novinařiny a poodhalujeme tajemství bombového útoku.

Exploze není kniha, která uspokojí čtenáře zvyklého na akční scény a tísnivé napětí. Není to Larsson, ani Nesbø. Liza Marklundová je novinářka a na knize to je hodně znát. Kouzlo a podmanivost této krimi tak leží jinde: v tom, jak skvělá vypravěčka Liza Marklundová je. Zatímco u jiných thrillerů od začátku můžete tušit, kdo byl vrah, či minimálně později zjistíte, že jste toto jméno měli celou dobu před očima, tady to tak není. Marklundová velmi precizně dávkuje informace, které předkládá čtenářům. Rozvíjí vztahy v redakci, popisuje povahu Anniky Bengtzonové a odhaluje její soukromý život. Prostředí redakce úspěšného švédského večerníku je plné intrik a špinavostí a tvoří tak podstatnou část příběhu. To hlavní je ale otázka: Kdo stojí za výbuchem na olympijském stadionu? Byl to teroristický útok, nebo vražda?

Liza Marklundová dokonale využila toho, že je skvělá vypravěčka. Kniha stojí patrně na její nejsilnější zbrani: na dialozích. Jsou přirozené a uvěřitelné. Jsou napsané tak dobře, že zapomenete na to, že čtete knihu. U nás je její jméno téměř neznámé, ale ve světě patří k nejoblíbenějším autorkám thrillerů. Její knihy se pravidelně objevují na předních místech žebříčků bestsellerů, což se v USA dařilo jen knihám Joa Nesbøho nebo Stiega Larssona. Podle jejích knih natočila švédská produkční společnost Yellow Bird Henninga Mankella několik televizních filmů.

Jediné, co Explozi chybí, je právě ta akce a tíseň, kdy se bojíte, co bude následovat na další stránce. I tak se ale jedná o silně nadprůměrný thriller, který potěší všechny obdivovatele tohoto v posledních letech velmi exponovaného žánru. Annika Bengtzonová má tak všechny předpoklady stát se stejně oblíbenou románovou postavou, jako třeba Harry Hole ze série knih Joa Nesbøho, nebo Carl Moerck z románů Jussi Adler Olsena.

Hodnocení: 75%

Autor: Tomáš Fojtík

Zdroje obrázků: Book trailer nakladatele, Lizamarklund.com (foto: Annika Marklund)