Emily Tempestová se představuje v roli amatérské vyšetřovatelky

Emmy, jak ji oslovuje její otec Jack, neustále hledá své místo, kam by mohla patřit, přístav, kde by konečně mohla zakotvit. Poté, co procestovala kus světa, ji vítr zavane zpět do Měsíčního údolí k domorodému kmeni Warlpudžu, v jehož společenství strávila celé své dětství. Mladou ženu čekají v australské buši nejen dávní přátelé, zejména její vrstevnice Hazel, ale i nemilosrdná konfrontace s minulostí. Život v kmeni není ani zdaleka idylický a jeho křehkou rovnováhu nadobro rozbije nenadálá vražda kmenového vůdce Lincolna, který pro Emily představoval takřka otcovskou postavu.

Zatímco místní policie až příliš rychle zamete vraždu, která se zdánlivě jeví jako rituálně motivovaná, pod koberec, rebelka Emily se nevzdává, dokud vraha neodhalí a nevydá jej spravedlnosti. Její amatérské vyšetřování není vedeno v duchu logických policejních metod, ale spíše impulzivními domněnkami a osobními (ne)sympatiemi. Příběh hrdelního zločinu a jeho následků je zakomponován do rozsáhlejšího vyprávění o životě komunit v Severním teritoriu a osudu ženy, která je rozkročena mezi světem černých a bílých.

Jak autor v úvodu upozorňuje, s místními, časovými a politickými reáliemi je nakládáno velmi volně a samotný kmen Warlpudžu ve skutečnosti neexistuje. Jeho jazyk a tradice jsou nicméně inspirovány Hylandovými osobními zkušenostmi s domorodými komunitami centrální Austrálie. Přes značnou dávku fikce se Hylandovi daří vytvořit uvěřitelný obraz tamní společnosti, který je podpořen řadou svébytných postav a převážně hovorovým jazykem. Škoda, že se v knize objevují i překlepy.

Diamantová holubice se zavděčí každému, kdo vyhledává příběhy překračující hranice „civilizovaného“ Západu. Nechybí mu špetka mystiky ztělesněná domorodým šamanstvím, romantická zápletka, ani thrillerové napětí. Musím přiznat, že mi trvalo déle než obvykle ponořit se do románového světa, který stvořil Adrian Hyland, nicméně stálo zato vydržet až do konce, jakkoli nechává osud kmene Warlpudžu otevřený.

Autorka: Michaela Doubravová