Druhá londýnská detektivka s magickým nábojem

Měsíc nad Soho je pokračováním úspěšné urban fantasy série, kterou prvním dílem Řeky Londýna otevřel Ben Aaronovitch a která je v médiích často provázena kouzelnou formulkou „jak by vypadal dospělý život Harryho Pottera“. Na tuhle větu byste měli okamžitě zapomenout, protože se světem Harryho Pottera má Aaronovitchova sága společnou akorát existenci magie. Kromě toho je mnohem dospělejší, syrovější, odlehčenější, méně pohádková a směřující spíše do žánru krimi. Ale stejně jako Harry Potter stojí za to.

Už v prvním díle autor nikterak neváhal a svého hlavního hrdinu, policejního zelenáče Petera Granta, hodil přímo do vody – nejdřív ho nechal rozprávět s duchy nad bezhlavou mrtvolou a následně usmířit rozhádané bohy londýnské řeky Temže. Ačkoli svůj první velký případ Grant nakonec úspěšně vyřešil, neobešlo se to bez ztrát a zranění. Přesto se ani na okamžik nezastavuje a hned na první stránce Měsíce nad Soho nasedá do případu dalšího, který se nakonec zvrtne snad ještě nebezpečněji. Autor si pohrává s novými magickými motivy, ale umně využívá i sympatických starých známých, jako jsou třeba potomci říčních bohů.

Aaronovitch se v knize s ničím nemaže a dává najevo, že tohle je čtení pro dospělé – když se pustí do vztahů, nejde o sladkobolnou romantiku, ale o sex. Když je někdo zraněn a zmrzačen, rozhodně bonusem nedostane výjimečné schopnosti a už vůbec mu to neslouží ke kráse. Naopak, pěkně dlouho se na sebe do zrcadla nepodívá. A právě díky téhle upřímné opravdovosti je tahle série tak skvělá. Hrdinové i události jsou navzdory fantastickému backgroundu naprosto reální a uvěřitelní, ne vždycky se jim daří, ne vždycky jim všechno dojde hned a ne vždycky zareagují správně. Zkrátka tak, jak to v životě bývá.

Stejně jako u prvního dílu i tady budete horečně obracet jednu stránku za druhou. Nečekejte intelektuální potěchu, ale zkrátka zábavu s kriminální zápletkou a někdy možná až překombinovaným případem, který vás ale nenechá vydechnout. A o tom to je. Peter Grant má prostě opět za jedna – a pokud nebudete čekat příběh potterovský, ale ryze originální, získá si i vás.

Autorka: Kateřina Stupková