Doprava a stavby nad i pod zemí uhranou malé čtenáře

22. 8. 2019 v 13.34

Máte doma zvídavého mrňouse a už nevíte, čím ho zabavit? Sháníte dárek, který vaše ratolest neodhodí do kouta, ale bude se k němu ráda vracet? Nebo jste se jako zarytí knihomolové rozhodli, že svou láskou ke knihám nakazíte i svá batolata a předškoláky? Tyto dvě rozkládací knihy pobaví i poučí.

Leporel a skládacích knížek je na našem trhu celá řada, ale jak vybrat publikaci, se kterou si užijete spoustu zábavy a nebude vám líto vynaložených financí? Odpovědí by mohly být tyto dvě novinky z nakladatelství Presco Group. Rozkládací knihy Doprava nad a pod zemí a Stavby nad a pod zemí vycházejí v dětské řadě Ella a Max, a pokud tuto řadu znáte, pak vám nemusím říkat, že všechny knihy jsou zábavné, poučné a nádherně ilustrované. Starší čtenáři je zhltnou na jedno posezení a ti menší v nich najdou parťáky pro své hry.

Ačkoliv obě publikace nejsou vzhledově nijak nápadné, jejich výjimečnost spočívá v tom, že se stránky dají rozložit do šířky i do výšky. Díky tomu jsou dvakrát tak velké a bavit budou i caparty, kteří se zatím učí ovládat jemnou motoriku. Chtělo by se říci, že Stavby i Doprava jsou určené spíše chlapcům, ale já si vyzkoušela, že nadchnou i holčičky. Důvodem je to, že obě publikace vysvětlují to, s čím se běžně setkáváme. Navíc jsou všechny obrázky krásně barevné a najdete na nich spoustu lidí, rostlin a zvířat.

Pokud by například vaši čtenářku neoslovil provoz na dálnici plné aut, rozhodně ji zaujme dění kolem. Kdo by odolal zlobivému pejskovi, který otravuje dvojici dětí na lavičce, a kdo by nebyl zvědavý na manželský pár svačící na parkovišti? Autoři knih vybrali atraktivní témata a přišli s řadou překvapivých informací, a tak se nebudou nudit ani rodiče a prarodiče. Přiznám se, že jsem se tu dozvěděla řadu technických detailů, díky kterým jsem dokázala odpovídat na věčné dětské otázky typu: A proč je to takhle? A k čemu to je?

Pokud náhodou patříte k praktickým rodičům, které zajímá životnost jejich dárků, potom vás mohu ujistit, že tyhle skládací knížky hned tak nezničíte. Jsou z pevného lesklého materiálu, jsou dobře omyvatelné a bez problémů z nich dostanete i otisky zapatlaných prstíků. A vůbec se netrapte tím, že by se ke knihám dostali nejmladší rodinní příslušníci nebo domácí mazlíčci. Jak jsem zjistila, papír odolá i zuřivému kousání, hryzání a žužlání.

Obecně se má za to, že se vyplatí schovávat pouze beletrii. Stavby nad a pod zemí a Doprava nad a pod zemí jsou ale knihy, které půjdou z ruky do ruky a čas na ně nebude mít žádný vliv. Autoři vytvořili nadčasové publikace, které se stanou ozdobou každé dětské knihovničky. Vaše ratolesti si je zamilují a často se k nim budou vracet. Prvňáci a druháci se díky nim naučí číst a starší školáci v nich najdou řadu užitečných informací, které se jim budou hodit při výuce. A jednou, až budou mít dnešní čtenáři vlastní děti, tak jim budou s hrdostí říkat, že tohle jsou knížky, na kterých kdysi vyrostli.

Veronika Černucká